Resolució de problemes
En aquest article parlaré d’un procés fonamental en l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques: la resolució de problemes (RdP).
-
Numeració i càlcul
-
Geometria
-
Àlgebra
-
Estadística i atzar
Dues idees preguntes inicials:
1. Què és un bon problema?
Un bon problema és aquell que:
-
Engresca i desafia l’estudiant.
-
Té més d’una estratègia possible de resolució.
-
Permet fer connexions amb altres coneixements.
-
És accessible, però a la vegada representa un repte, afavorint diferents nivells de profunditat.
2. Quins beneficis té per a l’alumnat?
El treball en resolució de problemes:
-
Fomenta l’autonomia i el pensament crític.
-
Afavoreix la col·laboració i la comunicació matemàtica.
-
Connecta coneixements i permet descobrir nous continguts.
-
Té un alt impacte en l’aprenentatge, amb un valor de 0,68 a l’escala Hattie, una mesura significativa d’efectivitat educativa.
La RdP com a eix de l’aprenentatge
Perquè la RdP sigui realment significativa:
-
No ha d’estar subordinada als continguts, sinó que ha de ser l’eix vertebrador de l’aprenentatge.
-
Cal enfocar-la com un repte, no com una aplicació mecànica.
-
Els continguts s’han d’ensenyar a través de la resolució de problemes, no abans ni després. Han d'anar apareixent a mesura que fan falta.
Aquesta visió contrasta amb el model tradicional de teoria + exercicis, i s’inspira en la metodologia d’aula-taller proposada per Puig Adam, Polya i posteriorment Alsina-Burgués-Fortuny. El procés recomanat:
-
Definir objectius
-
Presentar els problemes
-
Treball cooperatiu en petit grup
-
Discussió en gran grup
-
Activitats de consolidació i connexió
Comencem a experimentar: Les piràmides numèriques
Una bona proposta inicial és el problema de les piràmides numèriques:
🔗 Enllaç a l’activitat
Per què és interessant?
-
És adaptable a diferents nivells educatius.
🔗 Exemples i variants -
Permet experimentar i construir nous usos.
-
Té vida pròpia: evoluciona segons l’experiència i les preguntes dels estudiants.
Què es treballa amb aquest problema?
-
Resolució de problemes
-
Raonament i prova
-
Comunicació
-
Connexions
-
Representació
Sí, tots els processos matemàtics que apareixen en el currículum.
En la següent imatge ho represento:
Exemples d’estratègies de resolució
Per resoldre problemes, cal anar més enllà de seguir receptes. Aquí tens algunes estratègies útils:
1. Assaig i millora3. Simplificar el problemaLlença dos daus a l'atzar i efectua aquestes operacions amb els nombres que han sortit:
1) Dobla el resultat d'un dau.
2) Afegeix 5 al resultat.
3) Multiplica per 5 tot.
4) Afegeix el resultat de l'altre dau.
5) Resta 25 a aquest resultat.
a) Què observes en el resultat? Funciona sempre?
b) Explica el motiu
Descompondre’l en parts més senzilles per entendre’l millor.
On trobar més recursos i problemes?
També podem replantejar problemes de llibres de text per fer-los més rics: treure’ls les dades, afegir-hi context o fer-los oberts.
Un exemple clàssic:
Els batecs del cor, un problema de Fermi, o bé, jocs com el joc del 31, amb estratègia guanyadora amagada!
Per acabar... una reflexió de Polya (1945):
“Un professor de matemàtiques té una gran oportunitat. Si dedica el temps a exercitar els alumnes amb operacions rutinàries, matarà en ells l’interès... Però, si posa a prova la curiositat dels seus alumnes plantejant-los problemes adequats i els ajuda a resoldre’ls amb preguntes estimulants, podrà despertar-los el gust pel pensament independent i proporcionar-los certs recursos.”
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada