L’estadística i la probabilitat són una oportunitat única per connectar les matemàtiques amb la vida real. A partir de preguntes senzilles —com comptar cartes o recollir dades d’una enquesta— els estudiants poden descobrir com organitzar la informació, analitzar-la i treure’n conclusions.
En aquest sentit, he preparat una seqüència didàctica que combina activitats variades, contextos propers i eines digitals, sempre amb una mirada competencial. L’objectiu és que els alumnes aprenguin no només a calcular, sinó sobretot a formular preguntes, interpretar resultats i comunicar les seves conclusions.
🔹 Què hi trobaràs?
-
Activitats progressives, des de la recollida i representació de dades fins a la probabilitat i la presa de decisions.
-
Contextos motivadors: cartes, jocs de daus, enquestes, notícies, esports, jocs d’atzar o dades del món real (Gapminder).
-
Un enfocament flexible que permet atendre la diversitat, amb opcions d’ampliació i aprofundiment.
-
Propostes per treballar competències matemàtiques, digitals i comunicatives.
🔹 La seqüència pas a pas
A continuació trobaràs la taula amb les fases, activitats i criteris d’avaluació que estructuren la proposta. Cada fase combina treball individual i en grup, ús de tecnologies i moments de reflexió compartida.
Fase | Activitat | Competències específiques | Aprenentatges significatius | Instruments |
---|---|---|---|---|
1. Introducció a les dades |
Quantes cartes de cada color hi ha? | Formular preguntes, recollir dades, mostrar resultats. | Identifica mostres, planteja hipòtesis, representa dades. | Fitxes, observació |
Comptar lletres | Representar i comparar dades, ús del full de càlcul. | Recull dades en taules, elabora gràfics, interpreta distribucions. | Full de càlcul, treball en grup | |
2. Organització i anàlisi |
Com som? (enquesta telemàtica) | Organitzar i analitzar dades reals. | Classifica variables, interpreta resultats, comunica conclusions. | Producte digital, autoavaluació |
Les notícies en els diaris | Recerca i organització d’informació. | Selecciona dades rellevants, compara representacions. | Informe, presentació oral | |
3. Inferències i conclusions |
L’illa misteriosa | Inferir i predir a partir de mostres. | Estima magnituds amb mostres, justifica el grau de precisió. | Graella, debat |
Conèixer el món (Gapminder) | Interpretar gràfics estadístics complexos. | Extreu informació de gràfics, formula conclusions fonamentades. | Qüestionari, registre d’aula | |
4. Probabilitat i jocs |
Les curses de cavalls | Relacionar freqüències experimentals i probabilitat teòrica. | Calcula probabilitats senzilles, compara teoria i pràctica. | Fitxa, correcció col·lectiva |
Fer diana | Identificar resultats possibles i combinacions. | Determina casos favorables i totals, planteja estratègies. | Exercicis, observació | |
El joc de la ruleta | Aplicar conceptes bàsics de probabilitat. | Raona sobre successos probables/improbables, valora jocs equitatius. | Discussió en grup, full de conclusions | |
5. Projecte final |
El millor jugador de la final | Integrar estadística i probabilitat en una recerca real. | Formula preguntes pròpies, analitza dades, presenta conclusions clares. | Rúbrica, presentació oral i digital |
🔹 Per què aquesta proposta?
Perquè l’estadística i la probabilitat no són només càlculs, sinó eines per entendre millor la realitat, prendre decisions fonamentades i pensar de manera crítica. Aquesta seqüència vol oferir als alumnes experiències actives, útils i motivadores que els ajudin a créixer com a persones i com a matemàtics.
En síntesi, són activitats que permeten treballar les capacitats matemàtiques dels estudiants a partir dels processos matemàtics, el treball a diferents nivells i de diverses maneres i que totes permeten la realització d'ampliacions si creiem que són necessàries. Sense oblidar que són avaluables en elles mateixes.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada