Estadística i Probabilitat: una seqüència d’activitats competencials (CS Primària i 1r/2n ESO)

L’estadística i la probabilitat són una oportunitat única per connectar les matemàtiques amb la vida real. A partir de preguntes senzilles —com comptar cartes o recollir dades d’una enquesta— els estudiants poden descobrir com organitzar la informació, analitzar-la i treure’n conclusions.

En aquest sentit, he preparat una seqüència didàctica que combina activitats variades, contextos propers i eines digitals, sempre amb una mirada competencial. L’objectiu és que els alumnes aprenguin no només a calcular, sinó sobretot a formular preguntes, interpretar resultats i comunicar les seves conclusions.

🔹 Què hi trobaràs?

  • Activitats progressives, des de la recollida i representació de dades fins a la probabilitat i la presa de decisions.

  • Contextos motivadors: cartes, jocs de daus, enquestes, notícies, esports, jocs d’atzar o dades del món real (Gapminder).

  • Un enfocament flexible que permet atendre la diversitat, amb opcions d’ampliació i aprofundiment.

  • Propostes per treballar competències matemàtiques, digitals i comunicatives.

🔹 La seqüència pas a pas

A continuació trobaràs la taula amb les fases, activitats i criteris d’avaluació que estructuren la proposta. Cada fase combina treball individual i en grup, ús de tecnologies i moments de reflexió compartida.


Fase Activitat Competències específiques Aprenentatges significatius Instruments
1. Introducció a les dades
Quantes cartes de cada color hi ha? Formular preguntes, recollir dades, mostrar resultats. Identifica mostres, planteja hipòtesis, representa dades. Fitxes, observació
Comptar lletres Representar i comparar dades, ús del full de càlcul. Recull dades en taules, elabora gràfics, interpreta distribucions. Full de càlcul, treball en grup
2. Organització i anàlisi

Com som? (enquesta telemàtica) Organitzar i analitzar dades reals. Classifica variables, interpreta resultats, comunica conclusions. Producte digital, autoavaluació
Les notícies en els diaris Recerca i organització d’informació. Selecciona dades rellevants, compara representacions. Informe, presentació oral
3. Inferències i conclusions
L’illa misteriosa Inferir i predir a partir de mostres. Estima magnituds amb mostres, justifica el grau de precisió. Graella, debat
Conèixer el món (Gapminder) Interpretar gràfics estadístics complexos. Extreu informació de gràfics, formula conclusions fonamentades. Qüestionari, registre d’aula
4. Probabilitat i jocs
Les curses de cavalls Relacionar freqüències experimentals i probabilitat teòrica. Calcula probabilitats senzilles, compara teoria i pràctica. Fitxa, correcció col·lectiva
Fer diana Identificar resultats possibles i combinacions. Determina casos favorables i totals, planteja estratègies. Exercicis, observació
El joc de la ruleta Aplicar conceptes bàsics de probabilitat. Raona sobre successos probables/improbables, valora jocs equitatius. Discussió en grup, full de conclusions
5. Projecte final
El millor jugador de la final Integrar estadística i probabilitat en una recerca real. Formula preguntes pròpies, analitza dades, presenta conclusions clares. Rúbrica, presentació oral i digital

🔹 Per què aquesta proposta?

Perquè l’estadística i la probabilitat no són només càlculs, sinó eines per entendre millor la realitat, prendre decisions fonamentades i pensar de manera crítica. Aquesta seqüència vol oferir als alumnes experiències actives, útils i motivadores que els ajudin a créixer com a persones i com a matemàtics.

En síntesi, són activitats que permeten treballar les capacitats matemàtiques dels estudiants a partir dels processos matemàtics, el treball a diferents nivells i de diverses maneres i que totes permeten la realització d'ampliacions si creiem que són necessàries. Sense oblidar que són avaluables en elles mateixes.

Comentaris