Al voltant de l'STEM



Establim nivells de compromís STEM en la nostra manera de treballar.


1) Posem de manifest les connexions generals que hi ha dins el nostre àmbit.

En Matemàtiques podem establir relacions entre Geometria i Numeració i càlcul, si introduïm a l'aula els nombres poligonals https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Nombre_poligonal?wprov=sfla1 …

En la imatge inferior podeu veure alguns d'aquests conjunts numèrics. Fixem-nos en els nombres triangulars i pensem algunes preguntes que podem fer-ho:

a) Què hem de fer per passar del segon al tercer nombre triangular? i del 3r al 4t?
b) Quin serà el sisè? I el setè? Podem explicar-ho de dues maneres diferents?

També podem respondre preguntes semblants per a la resta de conjunts. Fixem-nos que de manera natural també estem introduint idees del bloc de continguts de Relació i canvi.

Però a partir del gràfic també ens podem preguntar sobre relacions entre els nombres triangulars i els quadrats. Per exemple, hi ha alguna relació entre els segons números de cada conjunt?, i entre els tercers?

Això ens pot ajudar a fer previsions, quin serà el cinquè número Heptagonal?

c) Podem trobar altres patrons? Quines previsions ens ajuden a fer aquests patrons? En aquest cas estarem construint models, manera de treballar típica de les ciències.

Més informació sobre aquest tema la podeu trobar a l'activitat Anemx+mates, http://feemcat.org/anem-x-matematiques/ … que es fa amb nois i noies de 4t ESO, una de les propostes està dedicada a aquests nombres.


Treball de l'estudiant Victor Conchello on mostra una manera d'obtenir un nombre poligonal qualsevol. Informe

2) En les nostres classes fer referències actives als enllaços curriculars entre àmbits.  


Podem parlar de com fem els gràfics a matemàtiques i a ciències, i buscar en quins conceptes es treballa aquest aspecte, per exemple la cinemàtica i les funcions de primer i segon grau.

O amb alguna activitat que les relacioni, com aquest exemple entre Mates i Biologia https://goo.gl/Ljo3wp Fenòmens biològics que es poden representar gràficament.

O pensem també en la trigonometria, el so i la música; Elaboració d'enquestes per obtenir dades que ens permetin respondre una pregunta; o analitzar algun possible mite, és cert que si dormim amb plantes a l'habitació podem tenir problemes per respirar? o la relació que pot haver-hi entre els grafs i les xarxes tròfiques, o en la relació L, S i V amb la Biologia https://goo.gl/qAwBfj

3) Utilitzar tasques transversals en el currículum.

Primer ens hem de posar en contacte amb companys d'altres àmbits per tal de saber quines matemàtiques necessiten en les seves classes i buscar punts de contacte. En un segon pas decidir i comentar el material que s'utilitzarà contextualitzant les tècniques Matemàtiques a altres àmbits de coneixement.

Un exemple de treball conjunt Mates i Biologia, que vam treballar conjuntament amb la Sílvia Lope del CESIRE, on es relacionen els grafs i les xarxes tròfiques. https://goo.gl/dbcCCK I amb l'ús de la tecnologia, aquest cas un full de càlcul per modelitzar aquesta situació com a pas previ per fer previsions a partir de les poblacions inicials. https://goo.gl/WHiZTy

Hem de parlar també de la importància de la modelització matemàtica en diversos camps del coneixement. Un exemple també lligat a la Biologia o la Química el mostra la següent activitat, Gràfics i Modelització en Biologia/Química, on es mostren diferents gràfics corresponents a situacions biològics i els models matemàtics que les representen. La tasca dels estudiants es relacionar-los. Però podem anar més enllà i amb l'ajut de les eines digitals, geogebra per exemple, podem donar valor i significat als diferents paràmetres que apareixen en les fórmules.goo.gl/MbZL4m

4) Desenvolupar en el centre projectes globals transversals.
Des del "Dia #STEMcat" amb la participació de les activitats que ha dissenyat el MMACA o aprofitar la setmana de la ciència per fer-ne una que sigui STEM o proposar la formació d'un club STEM, seguint la idea dels grups que participen en la copa @CangurCAT o en el concurs de resolució de problemes Fem Matemàtiques

Es obvi que aquest tipus de tasca requereix un canvi en la metodologia amb la que treballem a les aules. Cal donar molt més pes a l'experimentació com a pas previ per a crear models de treball que permetin fer previsions per després contrastar-les i així validar la bondat del model dissenyat. I també tenir presnt el seu àmbit d'aplicació. Malgrat les evidències en contra, (Blight 1972), la classe magistral en matèries #STEM continua sent la norma, i cal dir que no millora ni l'aprenentatge ni l'actitud dels estudiants envers aquests àmbits. Més recent es ot veure el següent estudi https://goo.gl/rMgcts que val a dir que també seria molt interessant poder-lo desenvolupar també a Catalunya i així poder comparar l'estat de l'ensenyament aprenentatge de les disciplines STEM en el nostre país.

Recursos amb activitats #STEM:

@nrichmaths https://nrich.maths.org/7752 ,
recursos de la @NASAedu https://www.nasa.gov/audience/foreducators/stem-on-station/lessons … ,
Treball per projectes en àmbit #STEM https://stemabp.wordpress.com/ ,
@scientix_eu http://www.scientix.eu/resources
Anem x+Mates http://venxmasmates-apamms.wikispaces.com/
CESIRE: http://agora.xtec.cat/cesire/