Penso que l'Estadística i la Probabilitat en són un exemple de com es construeix el coneixement científic, del procés de modelització que va lligat a la manera de treballar de la Ciència.
Primer de tot observem la natura, l'entorn, la societat i ens formulem preguntes per saber-ne coses. Ens cal entendre molt bé la situació per formular-nos bones preguntes. Podeu mirar el post: Què vol dir resoldre un problema?
Importància de les preguntes i de l'ordre, un exemple:
Després recollim dades seguin un pla, les representem en gràfics, taules o ... A partir d'elles dissenyem mesures, de tendència central i de dispersió, o d'altres, per tal de poder-ne fer una anàlisi acurada. En aquesta anàlisi ens preguntem sobre que és el que hem trobat, el seu significat, el que podem fer amb elles i ens proposem d'escriure frases o sentències que expliquin el que veiem en aquestes dades que hem trobat i també, cerquem semblances i diferències.
Ara cal interpretar els resultats, i per això cal veure si les dades ens sorprenen o no, si ho fan per quin motiu, si veiem algun problema amb les dades, si aquestes ens permeten fer previsions i sobre tot, relacionar-ho amb la pregunta que ens hem formulat a l'inici de la tasca per tal de donar-li resposta.
Podem veure un exemple d'aquest procés a https://goo.gl/fpUMzT
Si estudiem diverses vegades des de diferents punts de vista i trobem pautes i patrons en un determinat fenomen podrem passar de les situacions concretes a l'abstracció que ens permetrà fer previsions. Haurem construït un model que ens permetrà estudiar el fenomen en situacions de laboratori i poder fer previsions dins el seu àmbit d'aplicació.
Sense oblidar que els resultats que proporcionin els models s'hauran de validar per tal de certificar la bondat o no del model dissenyat.
La creació de models forma part de moltes branques del coneixement, des de la meteorologia fins a l'economia.
En la imatge inferior podreu veure una representació d'aquest procés extreta del web de l'exposició "Modelització matemàtica" que es va fer a la Biblioteca de Ciència i Tecnologia de la UAB els mesos de febrer i març de 2011 que va voler ser una mostra representativa de la diversitat d’àrees de la ciència que poden ser modelades matemàticament, i també de les diverses àrees de la matemàtica que intervenen en aquests models.
Recursos:
CREAMAT: ARC (Aplicació de Recursos al Currículum), Fem Estadística
IDESCAT: Aprèn EstadísticaUniversitat de Girona: L'estadística al vostre mónPrimer de tot observem la natura, l'entorn, la societat i ens formulem preguntes per saber-ne coses. Ens cal entendre molt bé la situació per formular-nos bones preguntes. Podeu mirar el post: Què vol dir resoldre un problema?
Importància de les preguntes i de l'ordre, un exemple:
Després recollim dades seguin un pla, les representem en gràfics, taules o ... A partir d'elles dissenyem mesures, de tendència central i de dispersió, o d'altres, per tal de poder-ne fer una anàlisi acurada. En aquesta anàlisi ens preguntem sobre que és el que hem trobat, el seu significat, el que podem fer amb elles i ens proposem d'escriure frases o sentències que expliquin el que veiem en aquestes dades que hem trobat i també, cerquem semblances i diferències.
Ara cal interpretar els resultats, i per això cal veure si les dades ens sorprenen o no, si ho fan per quin motiu, si veiem algun problema amb les dades, si aquestes ens permeten fer previsions i sobre tot, relacionar-ho amb la pregunta que ens hem formulat a l'inici de la tasca per tal de donar-li resposta.
Podem veure un exemple d'aquest procés a https://goo.gl/fpUMzT
Si estudiem diverses vegades des de diferents punts de vista i trobem pautes i patrons en un determinat fenomen podrem passar de les situacions concretes a l'abstracció que ens permetrà fer previsions. Haurem construït un model que ens permetrà estudiar el fenomen en situacions de laboratori i poder fer previsions dins el seu àmbit d'aplicació.
Sense oblidar que els resultats que proporcionin els models s'hauran de validar per tal de certificar la bondat o no del model dissenyat.
La creació de models forma part de moltes branques del coneixement, des de la meteorologia fins a l'economia.
En la imatge inferior podreu veure una representació d'aquest procés extreta del web de l'exposició "Modelització matemàtica" que es va fer a la Biblioteca de Ciència i Tecnologia de la UAB els mesos de febrer i març de 2011 que va voler ser una mostra representativa de la diversitat d’àrees de la ciència que poden ser modelades matemàticament, i també de les diverses àrees de la matemàtica que intervenen en aquests models.
Font: Biblioteca Ciències UAB. Exp. Modelització Matemàtica |
CREAMAT: ARC (Aplicació de Recursos al Currículum), Fem Estadística
Zona clic: Estadística
Illuminations (NCTM): Estadística
Nrich ( Universitat de Cambridge): Problemes relacionats amb les dades
e2013 Blog commemoratiu de l'any internacional Estadística: e2013
GAPMINDER: Explore the world
Revista SUMA i NOU BIAX
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada