Aquesta activitat, "SAMARRETES I JERSEIS" procedeix d'una adaptació/ampliació d'una activitat que va aparèixer en les proves de competències bàsiques de Matemàtiques del curs 23-24.
1. En quin dels quatre mesos ha venut més peces de roba?
2. De mitjana, quantes peces de roba ha venut cada mes?
3. Si el nombre de peces venudes segueix el patró dels darrers mesos, quantes peces preveus que es vendran el mes vinent? Explica el teu raonament.
4. Si el preu de cada samarreta és de 16 € i el de cada jersei és de 32 €, quin ha estat el mes en què ha guanyat més diners?
5. Dels diners guanyats amb les vendes, en Víctor sempre en reserva un 12 % per estalviar. Si D són els diners guanyats, quin dels càlculs següents permet obtenir la quantitat que estalviarà?
a. 12 x D b. 0,12 x D c. 0,12 x D / 100 d. (1 – 0,12) x D
5. Si en Víctor decideix fer un descompte del 10 % en els seus productes, quina hauria de ser la nova quantitat venuda perquè el benefici total no disminueixi?
6. Ara en Víctor es proposa maximitzar els beneficis sense augmentar el nombre total de peces venudes. Quina estratègia podria seguir?
Quin dels gràfics de sectors següents representa les valoracions?
7. De totes les valoracions obtingudes, quin percentatge representen les de quatre estrelles?
8. El 60 % de les valoracions amb 1 o 2 estrelles comenten que l’article que van rebre era d’una talla equivocada.
Quin percentatge representen aquestes valoracions sobre les 80 valoracions totals?
9. Quina mitjana d’estrelles ha rebut en Víctor amb les 80 valoracions?
10. Considerant la informació de vendes i valoracions, quines estratègies suggeriries per augmentar els guanys d’en Víctor?
Justifica la teva resposta tenint en compte, per exemple, els preus dels productes, la quantitat de peces venudes i la satisfacció dels clients (valoracions).
11. Tasca final
Amb tot el que has après en aquesta activitat, redacta un breu informe on expliquis, amb les teves paraules, com s'utilitzen les diferents dades (vendes mensuals, preus dels productes, percentatge d'estalvi i valoracions) per prendre decisions en un negoci en línia com el d'en Víctor. A més, proposa una o dues estratègies basades en aquestes dades per millorar els seus resultats econòmics, justificat amb exemples concrets de l'activitat.
ANEM MÉS ENLLÀ
Si en Víctor vol expandir el seu negoci i preveu un creixement del 15 % mensual en vendes, com pots modelitzar aquesta situació amb una funció matemàtica? Com evolucionaran els ingressos en sis mesos?
En Víctor té un pressupost limitat per a publicitat. Quin tipus de promoció (descomptes, packs de productes, enviament gratuït...) creus que li generaria més beneficis? Justifica la teva resposta amb un model matemàtic.
En Víctor vol fer una anàlisi més detallada de les valoracions i aplicar una tècnica estadística per detectar patrons. Com podria utilitzar un diagrama de caixes o una regressió per entendre millor les valoracions i millorar la seva estratègia de vendes?
1.1. Raonament i resolució de problemes
Preguntes 3, 5, 6, 10, 11
Aquests ítems requereixen que l’estudiant identifiqui patrons en les dades (predicció de vendes), optimitzi estratègies (descomptes i maximització de beneficis) i prengui decisions basades en dades.
També implica interpretació de percentatges i càlcul de variacions en beneficis segons diferents estratègies.
En la tasca final (pregunta 11), es demana integrar tot el treball i reflexionar sobre l’ús de les dades en la presa de decisions.
1.2. Representació matemàtica
Preguntes 3, 6, 7, 9
La interpretació de patrons numèrics i la relació entre dades numèriques i gràfiques (gràfic de sectors) permet als estudiants comprendre com es poden representar diferents tipus d’informació matemàtica.
1.3. Connexions matemàtiques
Preguntes 5, 6, 8, 10, 11
Aquestes preguntes connecten conceptes com els percentatges, la mitjana i l’optimització amb situacions reals de gestió empresarial.
També s’estableixen relacions entre valoracions de clients i decisions econòmiques, un aspecte fonamental en negocis en línia.
1.4. Comunicació matemàtica
Preguntes 10 i 11
L’última pregunta implica una explicació escrita de conclusions basades en dades, promovent la comunicació matemàtica de manera clara i estructurada.
1.5. Càlcul i anàlisi de dades (Malgrat no ser un procés matemàtic no està de més recordar-ho)
Preguntes 2, 4, 5, 7, 8, 9
Aquestes preguntes requereixen el càlcul de mitjanes, percentatges, interpretació de dades i comparació de quantitats per arribar a conclusions.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada