Lideratge educatiu. Cinc Idees


Cinc idees al voltant d'un lideratge educatiu que podem entendre com a explorador, en el sentit de mostrar camins nous i obrir finestres que fins ara han pogut estar tancades o només entreobertes. Lideratge que en cap cas ha de fer referència a una sola persona.

1) Ha de facilitar la generació de coneixement per tal
de afavorir noves maneres de fer quan, es vegi clar, que aporten millores sobre el que ja s'està fent. Per això cal crear un ambient de centre que ho afavoreixi, ha de ser un ambient atrevit i explorador.

2) Ha d'ajudar a establir, de manera conjunta, una estratègia d'actuació de centre. I després decidir en equip els camps per on cal començar: entorn, estudiants, docents, famílies, tecnologia, comunicació i/o altres

En els següents enllaços s'hi poden trobar altres maneres d'entendre el lideratge o maneres complementàries si es vol.

http://www.elpuntavui.cat/article/7-vista/8-articles/665347-lideratge-educatiu.html … http://xavierferras.blogspot.com.es/2018/02/sobre-el-liderazgo.html …

3) Ha de facilitar la generació d'espais per fer aflorar idees.
   a) Reunions sistemàtiques periòdiques amb persones de diferents àmbits i també d'entorns externs, amb perfils diversos: formals, no formals i informals.
   b) Utilitzar estratègies d'actuació noves i/o diferent.

Un exemple del que estem dient es pot trobar en aquestes jornades que es van desenvolupar durant el curs 2016-17 al CESIRE. https://stemabp.wordpress.com/2016/11/06/programa-i-calendari/

4) Ha d'estar en contacte amb la recerca educativa per tal de detectar :

a) Noves metodologies de treball a l'aula,
b) Nous usos de la tecnologia, digital o no.
c) Noves idees que es puguin convertir en elements educatius aplicables a l'aula. En aquest cas serà molt interessant que s'estableixin:
    i) Processos de selecció i filtratge d'aquestes idees,
    ii) Mecanismes d'avaluació de la situació del centre en un estadi previ a la possible aplicació d'aquestes noves idees. Disseny d'un bon quadre d'indicadors.
    iii) Establiment de graus de diferenciació atès que no tot s'ha de fer al mateix moment i en tots els nivells
    iv) Buscar companys de viatge, persones o entitats que puguin col·laborar activament en el procés.
d) Intentar sempre que sigui possible la creació d'equips mixtos de treball, Docents-Recercadors per exemple, a partir de les idees seleccionades

Un exemple d'espai frontera on la recerca educativa, simbolitzada per la recerca universitària el tenim en aquest Ethics and Politics of Non-violence. Lecture by Judith Butler (OV En) https://vimeo.com/265372597

5) Ha de realimentar, amb els resultats dels equips de treball creats, les estructures tradicionals de l'educació per tal de facilitar el canvi:
a) Idees generades,
b) Projectes dissenyats i desenvolupats,
c) Integració en l'entorn
d) Beneficis produïts. Establir processos de comunicació d'allò que s'està fent a diferents nivells: intern, intermedi i extern.

http://xarxanet.org/projectes/noticies/nova-guia-virtual-elaborar-el-plan-de-comunicacio-de-lentitat …

I sempre procurar dosificar al màxim els recursos disponibles i afavorir la creació d'equips de treball.