Cinc idees al voltant d'un lideratge educatiu que podem entendre com a explorador, en el sentit de mostrar camins nous i obrir finestres que fins ara han pogut estar tancades o només entreobertes. Lideratge que en cap cas ha de fer referència a una sola persona.
1) Ha de facilitar la generació de coneixement per tal
2) Ha d'ajudar a establir, de manera conjunta, una estratègia d'actuació de centre. I després decidir en equip els camps per on cal començar: entorn, estudiants, docents, famílies, tecnologia, comunicació i/o altres
En els següents enllaços s'hi poden trobar altres maneres d'entendre el lideratge o maneres complementàries si es vol.
http://www.elpuntavui.cat/article/7-vista/8-articles/665347-lideratge-educatiu.html … http://xavierferras.blogspot.com.es/2018/02/sobre-el-liderazgo.html …
3) Ha de facilitar la generació d'espais per fer aflorar idees.
a) Reunions sistemàtiques periòdiques amb persones de diferents àmbits i també d'entorns externs, amb perfils diversos: formals, no formals i informals.
b) Utilitzar estratègies d'actuació noves i/o diferent.
Un exemple del que estem dient es pot trobar en aquestes jornades que es van desenvolupar durant el curs 2016-17 al CESIRE. https://stemabp.wordpress.com/2016/11/06/programa-i-calendari/
4) Ha d'estar en contacte amb la recerca educativa per tal de detectar :

b) Nous usos de la tecnologia, digital o no.
c) Noves idees que es puguin convertir en elements educatius aplicables a l'aula. En aquest cas serà molt interessant que s'estableixin:
i) Processos de selecció i filtratge d'aquestes idees,
ii) Mecanismes d'avaluació de la situació del centre en un estadi previ a la possible aplicació d'aquestes noves idees. Disseny d'un bon quadre d'indicadors.
iii) Establiment de graus de diferenciació atès que no tot s'ha de fer al mateix moment i en tots els nivells
iv) Buscar companys de viatge, persones o entitats que puguin col·laborar activament en el procés.
d) Intentar sempre que sigui possible la creació d'equips mixtos de treball, Docents-Recercadors per exemple, a partir de les idees seleccionades
Un exemple d'espai frontera on la recerca educativa, simbolitzada per la recerca universitària el tenim en aquest Ethics and Politics of Non-violence. Lecture by Judith Butler (OV En) https://vimeo.com/265372597
5) Ha de realimentar, amb els resultats dels equips de treball creats, les estructures tradicionals de l'educació per tal de facilitar el canvi:
a) Idees generades,
b) Projectes dissenyats i desenvolupats,
c) Integració en l'entorn
d) Beneficis produïts. Establir processos de comunicació d'allò que s'està fent a diferents nivells: intern, intermedi i extern.
http://xarxanet.org/projectes/noticies/nova-guia-virtual-elaborar-el-plan-de-comunicacio-de-lentitat …
I sempre procurar dosificar al màxim els recursos disponibles i afavorir la creació d'equips de treball.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada