Coneixements importants

Coneixements que poden ser importants


per a qualsevol persona


A) Fer bones preguntes
Les preguntes a classe ajuden a treballar de manera eficient la capacitat matemàtica dels estudiants. Si nosaltres fem bones preguntes, els estudiants aprendran a fer-les.
Podem pensar en 6 aspectes sobre els quals les podem formular, entre altres:

a) Donar exemples
  • Mostra un o més exemples de (concepte, idea, situació ...)
  • Descriu, demostra, explica, tria, dibuixa, troba un exemple de ...
  • Aquesta "situació" és un exemple d'aquest "concepte"?
  • Troba un contraexemple d'aquesta idea
  • Hi ha exemples especials d'aquesta situació?
b) Corregir
  • Què cal afegir/treure/modificar per garantir/afavorir/contradir aquest concepte? Què es pot afegir/treure/alterar sense afectar ...?
  • Digues què passa amb ... quan ...?
  • Què cal modificar en aquest procés perquè ...?
c) Canviar
  • Canvia alguna cosa per veure un efecte diferent del que has observat
  • Aquesta és la resposta a una pregunta, quina era la pregunta?
  • Pots fer-ho d'una altra manera?
  • Quin és el camí més ràpid, més fàcil o més directe? Què passa si canviem les restriccions?
  • I si ...?
d) Generalitzar
  • De quina situació és un cas especial?
  • Què passa en general?
  • El que observes, passa sempre, només de vegades o mai?
  • Descriu tot el que passa de la manera més concreta possible
  • Què pot canviar i què ha de quedar igual perquè l'explicació segueixi sent certa?
e) Explicar
  • Explica per quin motiu...
  • Dona una raó del perquè (pots utilitzar o no el següent concepte/idea/...)
  • Com podem estar segurs que ...?
  • Digues què passa amb ...
  • Aquesta idea és sempre certa o falsa? 
  • Aquest concepte, com es fa servir en ...?
  • Expliqueu el paper de ...
f) Comparar
  • Què és igual i què és diferent de ...?
  • Ordeneu els següents objectes segons ...
  • És o no és membre d'aquest grup?
Exemples de preguntes interessants:
  1. He de llogar o comprar un pis?
  2. Quines són les tres àrees de recerca física més importants actualment?
  3. Llegiu els termes i condicions d’ús de youtube (o qualsevol altra xarxa social/econòmica). Feu-ne un resum de les idees principals.
  4. Quina és la relació actual entre l'Índia i el Pakistan?
  5. I altres...
Quines competències s'impliquen en les preguntes anteriors?
Per respondre cal utilitzar els recursos que es considerin necessaris.
S'ha d'argumentar l'opinió, justificar-la i avaluar el procés utilitzat. Com ho recollirem?

I això ho podem incorporar a activitats que ajudin a desenvolupar cadascun dels processos matemàtics. I en podem trobar més, experimentem i compartim
Podeu ampliar el tema de les preguntes amb l'entrada "Formular preguntes" d'aquest mateix blog.

B) Buscar informació per donar resposta
Ens hem de preguntar: On podem trobar informació? 
Un bon punt de partida sempre pot ser la Viquipèdia, Dones en la ciència, https://goo.gl/UN4TRW ,
Però podem trobar molts recursos a altres llocs, cal investigar i compartir:
A internet trobarem informació sense límits, la que sigui, bona o dolenta, on sigui i quan sigui, opinions contrastades i opinions sense cap mena de suport, de tota mena. Hem d'entendre que el professorat som el filtre, no la font. I també cal saber els temps en els quals ens movem, coses que es van experimentar fa 100 anys possiblement no tindran validesa ara. Cal posar-les en qüestió. 

C) A partir de la informació generar coneixement
Com es genera nou coneixement? Segons Ikujiro Nonaka creador del model SECI de generació de coneixement. Segons aquest model per tal que una persona generi coneixement ha d'haver-hi interacció entre el coneixement explícit (E) i l'implícit(I) de què disposa.
I això pot fer-ho en 4 etapes, i sempre tenint en compte que hi ha un punt de partida que és el coneixement implícit i explícit que es posseeix.
1) Amb socialització (I->I). Tenir experiències directes o compartir experiències amb altres persones.
2) Amb Intercanvi (I->E). Utilitzar el llenguatge simbòlic per mostrar les experiències com a conceptes compartits creant coneixement explícit
3) Amb combinació (E->E). Integrar aquest coneixement explícit i establir relacions entre conceptes
4) Fent-lo nostre, incorporant-lo al nostre bagatge (E->I) Adquirir més coneixement explícit a partir de l'acció i la reflexió. A partir d'aplicar allò que sabem a altres contextos o fer previsions i comprovar les seves implicacions.

I tornem a començar en un procés en espiral que fa que anem aprofundint i millorant el coneixement de què disposem. 
Tinguem en compte que no deixa de ser un model, però que té força relació amb altres models de treball, com la investigació-acció educativa.

En aquest procés les TIC poden ajudar, però com fer-ho?
Difícil i poc definit, però hi ha algunes coses a tenir en compte:
a) la tecnologia pot aportar més motivació però no necessàriament millora els resultats acadèmics dels estudiants. La relació entre la motivació i l'aprenentatge té molt a veure amb la tasca que s'hagi de desenvolupar. Per tant el disseny de bones tasques ha de ser la pedra angular que fonamenti el procés d'ensenyament-aprenentatge, tant en una tasca analògica com digital.
b) La major part dels estudiants necessiten una guia progressiva  per tal que, quan dominin de manera suficient l'àrea de coneixement, puguin desenvolupar i assolir el seu aprenentatge de manera més autònoma.
c) Important tenir molt en compte la dificultat del disseny de les bones tasques digitals. Els seus creadors han de tenir una formació molt millor de la que tenen ara. Han d'estar molt més preparats. Sembla que ara estem adaptant allò que sabem a les eines de què disposem, quan el procés hauria de ser a l'inrevés, crear les eines per fer allò que cal. 

D) Comunicar i transferir

Compartir la feina. Si hem d'anar lluny, haurem d'anar-hi junts, i això s'ha de fer obligatòriament aprofitant la feina que tots estem fent, podem anar a espatlles de gegants. Crec que la idea ha de ser no començar sempre de 0.
S'ha de donar a conèixer el bon treball matemàtic que es fa a l'aula. A les jornades de FEEMCAT http://c2em.feemcat.org ) o escrivint a les revistes 
@suma_fespm i #noubiaix ( https://goo.gl/dac99K )
Aprofitar el @cesirecat  i altres organismes. 
I també, donar a conèixer els treballs dels estudiants!
En aquest sentit són molt importants les eines digitals, xarxes. Creant espais per compartir i intercanviar recursos. Un bon exemple també ho és l'ARC
I també aprofitar els recursos que ens poden arribar d'altres països: NRICH o la revista francesa Tangente

E) Fer-ho d'una manera ètica.

Tot el que fem, en aprenentatge/ensenyament, es troba dins de diversos contextos, que poden ser Cultural i Històric, Social i Polític i/o Individual.
En aquesta línia hem de crear les bases per fer el millor treball possible, dins del respecte als altres i al medi ambient, on la protecció del bé comú sigui un element fonamental. I sense oblidar que tots hem de tenir cura de nosaltres mateixos i dels altres per tal de resoldre les nostres diferències de manera constructiva. Caldrà buscar a l'escola maneres de treballar, metodologies i recursos, activitats més materials, que ajudin a desenvolupar aquestes idees.

Epíleg

Tots els apartats anteriors seran necessaris si volem persones preparades per poder prendre decisions per millorar les coses.

Algunes referències que han ajudat a bastir l'article