Fer recerca amb estudiants: Recursos
1) Making MathematicsObjectiu: posar en contacte estudiants des de 1a ESO fins a 2n BAT amb matemàtics professionals per guiar-los en la realització de les seves recerques en problemes oberts.
Un exemple d'aquest tipus de projectes seria: Patrons en el triangle de Pascal, que tracta la geometria, la combinatòria i la teoria de nombres. I que poden treballar estudiants que encara no hagin començat a treballar els processos algebraics. Cada projecte va acompanyat d’una guia de treball que els estudiants poden seguir per a desenvolupar la recerca. http://www2.edc.org/makingmath/default.asp
Per primer d'ESO vaig dissenyar la següent activitat: ACTIVITATS PICTÒRIQUES AL VOLTANT DEL TRIANGLE DE PASCAL En l'apartat "Investigar les Matemàtiques" d'aquest blog podeu trobar més activitats.
Un projecte de recerca consta de:
- Prerequisits: Idees que poden ser necessàries per al projecte
- Problemes previs o d'escalfament: Per preparar el treball més complex.
- Ajudes: Idees sobre com podem afrontar el problema o com podem aprofundir
- Recursos: adreces web, articles, persones que poden ajudar en la recerca. Cal establir una base de dades de persones disposades a donar un cop de mà, presencialment o virtualment.
- Notes per al docent: Indicacions per organitzar les recerques Extensió del problema: Què passaria si ... Penso que cal mirar de manera molt especial l'"handbook" per docents i alumnat.
Treball de Hamaida i d'Oumaima i Treball d'Eric i Gabriel
2) Facultat de Matemàtiques i Estadística (UPC)
Objectiu: Col·laborar amb els centres de secundària en l'elaboració de Treballs de Recerca, a Batxillerat. Proposen un llistat de dos temes:
a) Fem que l'ordinador resolgui sudokus
b) Buscar el camí més ràpid
Sincerament, em sembla poca cosa.
Cada tema té un professor responsable i porta associada una fitxa informativa, una pàgina on s’aprofundeix una mica en la pregunta plantejada i proposa diverses metodologies. Dona alguna idea per als estudiants i professors que vulguin portar-les a terme.
Molt més interessant és el concurs "Planter de Sondeigs i Experiments" al voltant de l'estadística. Dona informació sobre què cal fer, com han de ser els treballs, recursos disponibles, la major part força coneguts i sobre la tasca docent. I exemples!
És molt interessant valorar els resultats dels anys anteriors, mostra molts exemples dels treballs que han fet estudiants acompanyats dels seus docents. És fàcil trobar-ne exemples per després portar a la pràctica a l'aula.
3) Facultat de Matemàtiques (UB)
Objectiu: Oferir suport, per part d'estudiants del grau, a tutors i alumnat de batxillerat amb interès i capacitat. Ofereixen un llistat de temes, Les matemàtiques del cel o Fractals geomètrics i dimensió fractal entre altres. https://mat.ub.edu/matapps/activitats/treballs-de-recerca-de-matematiques/?cat=mat
Alguns títols porten un pdf associat amb una mica de guió de com podria ser el treball i algunes referències.
3) Departament de Matemàtiques (UAB)
Dins del programa ARGÓ, s'ofereixen assessoraments per a desenvolupar treballs de recerca. Ofereixen assessorament en una llista de temes que ofereixen els professors de la UAB. Hi ha diverses àrees implicades.
Pel que fa a Matemàtiques tenim Aplicació d'eines matemàtiques a les finances o Variacions sobre una successió de JH Conway. Cada treball mostra 4 línies explicant que pretén fer.
4) NRICH
No fa propostes específiques d'acompanyament de treballs de recerca, però proposa molts temes que poden ser susceptibles de ser portats a la pràctica per les escoles. Caldria desenvolupar-los. Per exemple: Avalanche
La proposta adreçada a les etapes 2 i 3 i de nivell de dificultat 1 consta de les següents activitats:
- Enunciat: Amb descripció de l’experiència. Amb els fulls informatius necessaris Background: Document de 24 pàgines amb material de referència al voltant del tema en qüestió. Hi ha elements de discussió a partir de preguntes.
- Més idees: Més idees desenvolupades a partir del tema inicial.
- Projectes més avançats: Amb la línia de l’apartat anterior.
- Lectures: Lectures lligades al tema del projecte. Articles de persones que han fet recerca en el tema
Aquests espais inclouen:
a) Escalfament, petites activitats per introduir la recerca
b) Després pots fer
c) Pensa molt més enllà
d) Llegeix sobre matemàtiques i ciències i,
e) Ampliem el treball. Introdueix mecanismes de treball que fan que la tasca s’acosti molt més a una recerca. Interessant mirar l’apartat “Thinking Mathematically”
Hi ha la pàgina relacionada amb l’anterior “+plus magazine” amb moltes idees i recursos per a Secundària
5) Anemx+mates
Conjunt de temes que actualment la FEEMCAT està desenvolupant com a tallers per a estudiants de 4a ESO. Presenten situacions matemàtiques en contextos diversos i donen moltes idees pel treball a l'aula.
Resoldre problemes, Jocs matemàtics, Matemàtiques a la ciutat, Cinema i Matemàtiques..., i així fins a 10 temàtiques diferents. Es pot treballar amb elles individualment i en grup i s'ajusten molt bé al treball competencial. Vegeu el gràfic al final de l'entrada
6) Fem Matemàtiques i +Mates
Resoldre problemes, Jocs matemàtics, Matemàtiques a la ciutat, Cinema i Matemàtiques..., i així fins a 10 temàtiques diferents. Es pot treballar amb elles individualment i en grup i s'ajusten molt bé al treball competencial. Vegeu el gràfic al final de l'entrada
6) Fem Matemàtiques i +Mates
Concursos de resolució de problemes adreçats a estudiants a partir de 5è de Primària i fins a 2n BAT. Molts dels problemes que apareixen en aquest concurs poden ser susceptibles de ser considerats com a petits projectes de recerca.
Exemple de problema proposat per a 2a ESO
La figura següent està formada per un triangle de 8 cm² d’àrea i per dos quadrats, un de 4 cm de costat i l’altre de 5 cm de costat. Quina és l’àrea del paral·lelogram acolorit?

A BAT és clar que hem de fer treballs de recerca, i millor si els incorporem a cadascuna de les matèries, però cal i és interessant fer-ho a l'ESO?
Exemple de problema proposat per a 2a ESO
La figura següent està formada per un triangle de 8 cm² d’àrea i per dos quadrats, un de 4 cm de costat i l’altre de 5 cm de costat. Quina és l’àrea del paral·lelogram acolorit?
A BAT és clar que hem de fer treballs de recerca, i millor si els incorporem a cadascuna de les matèries, però cal i és interessant fer-ho a l'ESO?
Doncs clar que sí. Les competències específiques, concreció dels processos matemàtics, impliquen que els estudiants han d'afrontar situacions i contextos diversos amb idees, eines i estratègies matemàtiques. Fer preguntes, establir hipòtesis i argumentar-les o refutar-les. Generar problemes i modelitzar matemàticament aquestes situacions. Resoldre el model matemàtic i cal respondre la pregunta formulada en el marc de la situació o context. I comunicar, utilitzant eines matemàtiques els seus resultats.
A més, penso que això és especialment important atès que aquesta manera de treballar respon al que podem anomenar una tipologia STEM.

A més, penso que això és especialment important atès que aquesta manera de treballar respon al que podem anomenar una tipologia STEM.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada