Numeració i càlcul
Quan pensem en què hauria de quedar a la motxilla d’aprenentatge d’una persona en acabar l’etapa obligatòria, no només pensem en continguts o competències, sinó en idees rellevants, coneixements perdurables o idees clau. Aquells conceptes i maneres de pensar que ajuden a entendre el món, a prendre decisions i a afrontar nous aprenentatges.
En aquesta sèrie d’entrades, les abordarem des de cada bloc de contingut matemàtic:
Numeració i càlcul, Mesura, Espai i forma, Relació i canvi, i Dades i atzar.
Identificar Reconèixer | Relacionar Comparar Connectar | Operar Canviar Reflexionar |
A mesura que avancem, aquests processos guanyen en complexitat i profunditat.
Numeració i càlcul: 4 idees essencials

1. Els nombres es poden representar de moltes maneres, i agrupar-los ens permet comptar, mesurar i estimar de manera eficient.
Preguntes clau:
-
Quina és la millor representació per desenvolupar el sentit numèric?
-
Com m’ajuda a resoldre problemes?
La representació dels nombres —i de les situacions— és fonamental per a la resolució de problemes, que és el centre del currículum actual (2022), tant a Primària com a Secundària. No és només una eina, sinó una manera de pensar.
- a) Menys de 10
- b) Entre 10 i 20
- c) Més de 20
2. Les operacions relacionen nombres i comprendre-les ens ajuda a calcular amb sentit.
Preguntes clau:
-
Per què necessitem les operacions?
-
Com sé quina operació haig d’utilitzar?
-
De quantes maneres puc representar una operació?
La comprensió de les operacions (suma, resta, multiplicació, divisió, potència...) i de les seves propietats ens permet pensar millor i calcular amb més flexibilitat. I disposar de múltiples representacions ens obre camins per entendre i comunicar idees matemàtiques. La representació és un procés matemàtic molt important. Poder disposar de diversitat de representacions dels nombres, de les operacions matemàtiques o d'altres conceptes matemàtics és un recurs molt important per desenvolupar les capacitats matemàtiques dels estudiants.
Pensem:
-
Agafa un nombre de dues xifres i divideix-lo en dues parts. Multiplica aquestes dues parts. Com has de fer la divisió per obtenir el producte més gran?
-
Quin d’aquests nombres falta en aquesta suma?
3. Estimar i calcular amb sentit són habilitats complementàries.
Preguntes clau:
-
Com sé quin mètode de càlcul haig d’utilitzar?
-
Quina diferència hi ha entre calcular mentalment, amb eines o amb mètodes tradicionals?
-
Quan convé estimar? Com es fa una estimació raonable?
Pensem:
-
Quantes mongetes hi ha en aquest pot?
Com ho faríem per aproximar-ne el total?
4. Les relacions proporcionals ens ajuden a entendre com canvien les quantitats en relació les unes amb les altres.
Preguntes clau:
-
Quan i per a què faig servir comparacions proporcionals?
-
Com ens ajuden a descriure relacions entre quantitats o magnituds?
- Quina característica comuna tenen?
- Què passa amb el seu volum? I amb l’àrea?
2) Quants prismes pots construir amb 12 multilinks?
Quina relació hi ha entre el seu volum i la seva àrea?
3) I amb 36 multilinks?
4) Pots trobar alguna relació entre volum i àrea? Hi ha algun patró?
Proper Bloc: Mesura
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada