Un lloc fascinant per visitar, tant virtualment com presencialment, és l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau. Aquest espai emblemàtic combina Art, Arquitectura, Història i Matemàtiques, i ben segur que també es poden explorar altres àmbits de coneixement.
En aquesta entrada proposem una sèrie d'activitats matemàtiques que es poden desenvolupar en la visita a aquest magnífic conjunt modernista.
Exploració inicial
b) Quines rutes podem seguir per arribar-hi des de la nostra ubicació? De quantes maneres? I quins mitjans de transport podrem utilitzar?
c) A partir del mapa, explica dues maneres diferents que podem utilitzar per esbrinar la seva extensió?
d) Localitza en el mapa els punts des d'on s'han fet les fotografies que mostrarem. Explica com ho saps? En cas que no, explica'n el motiu?
Anàlisi d'imatges i mesures
A partir de la imatge inferior:
e) Quina alçada té, aproximadament, el finestral de la planta inferior? Fes una estimació usant una persona com a escala a la foto i després mirar de comprovar amb dades reals.
f) Quina podria ser la seva superfície? Explica com ho calcularies aplicant diferents mètodes.
Proposta de recerca
Proposta de #recerca (enriquiment gràcies a @Zafrainvestiga Si vas en cadira de rodes i estàs en un lloc d'un dels pavellons concret marcar els altres pavellons i dissenyar una ruta amb rampes per on passar per arribar al més proper
g) La rosassa de la imatge inferior té tres lòbuls. Fes una recerca sobre com s'ha construït. Com faries una rosassa de 4 o de 5 lòbuls?
h) Què és una cardioide? I una nefroide? Té alguna relació amb la rosassa? En pots trobar en altres elements del recinte?
Materials i càlculs constructius
i) Si en comptes de la vidriera hi hagués una paret de totxanes, quantes n'haurien fet falta aproximadament? Quants kg de CO2 s'emeten en fabricar-les?
j) Podríem calcular l'alçada situada en la cúpula? Recordeu que sempre cal explicar la manera com es respon la pregunta.
Anàlisi d'inclinacions i formes
Ara tenim dues imatges. Podem plantejar-nos les següents preguntes:
k) Quina inclinació pot tenir la rampa que surt de l'edifici d'Administració?l) Podríem col·locar un rellotge de sol en la torre d'aquest edifici? Com ho hauríem de fer?
m) Quines formes o imatges et recorden les finestres?
Explorant l'interior
Ara estem a l'interior d'una de les naus,
n) Quin volum aproximat pot tenir aquesta sala?
o) L'arc verd del sostre, podria ser una part d'una el·lipse? Fes una fotografia i utilitza geogebra per investigar-ho.
Càlculs estructurals
![]() |
Observem un nou edifici,
p) Com podríem saber el pes d'aquest edifici?
q) Quanta pintura ens faria falta per pintar les portes i les finestres?
Ara ens trobem dins l'edifici d'entrada i mirem amunt, cap al cel.
s) Mira el sostre de l'edifici d'administració i explica detalladament el que veus.
I ja finalitzem la visita. Podem veure tres elements verticals: un fanal, una palmera i la torre de l'edifici.
u) Explica, com a mínim, dues maneres diferents de calcular-ne les alçades.
v) Quina és superfície total de vidre té la façana de l'edifici?
Reflexió i exploració interdisciplinària
Reflexió i exploració interdisciplinària
w) Segur que la visita a aquest edifici t'ha generat moltes preguntes. Explica'n algunes i comparteix-les amb les persones que t'han acompanyat.
x) Segur que des dels àmbits d'Art, Història o Salut en poden sorgir moltes més. Proposeu-les i enriquiu la visita a aquest magnífic edifici. Per exemple:
Art: "Quina simbologia matemàtica trobes als mosaics?"
Història: "Quin impacte va tenir l’hospital en l’esperança de vida a Barcelona?"
Salut: "Com influirien els vitralls en el benestar dels pacients?"
Proposta de recerca
Proposta de #recerca (enriquiment gràcies a @Zafrainvestiga Si vas en cadira de rodes i estàs en un lloc d'un dels pavellons concret marcar els altres pavellons i dissenyar una ruta amb rampes per on passar per arribar al més proper
Nova proposta de treball:
Disseny Universal
* Mesura l’amplada de les portes. Complirien amb normatives d’accessibilitat?
* Calcula l’angle màxim permès per a rampes segons la llei i compara amb les del recinte.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada