"L'home a-numèric" de John Allen Paulos

 


Què és l'anumerisme?

En el llibre "L'home a-numèric," John Allen Paulos explora els motius pels quals l'anumerisme està tan estès en la societat. L'anumerisme es defineix com la incapacitat per treballar còmodament amb conceptes numèrics i aleatoris.

Paulos associa aquesta dificultat a tres aspectes principals:

1. Educació matemàtica insuficient

Argumenta que l'ensenyament de les matemàtiques sovint es limita a les operacions elementals i a alguns mètodes sense instruir sobre el quan i el com utilitzar-los. Això crea una tendència a acumular informació sense entendre com aplicar-la pràcticament. Segons Paulos, es perd de vista que la matemàtica és una eina útil, una manera de pensar i una font de gaudi.

2. Bloquejos psicològics diversos

Diversos bloquejos psicològics contribueixen a l'anumerisme. Entre ells, l'angoixa matemàtica provocada per la idea que les persones neixen amb capacitat per a les matemàtiques o sense. A més, una educació matemàtica pobra pot portar a una letargia intel·lectual. Paulos proposa que aquests bloquejos es poden superar amb un tipus d'aprenentatge que promogui la resolució de problemes i els reptes. Evitar expressar frases com "Això és evident" també pot ajudar a reduir l'angoixa.

3. Falses idees romàntiques sobre les matemàtiques

Paulos també critica les falses idees sobre la matemàtica, com la creença que és una disciplina mecànica centrada en la memorització o que és freda i abstracta. Aquestes percepcions ignoren que la matemàtica "pura" només és una part de la disciplina. A més, hi ha prejudicis com creure que la matemàtica no transmet valors ni emocions, i que s'ha de practicar en solitud i silenci. Paulos argumenta que aquestes idees superficials contribueixen a crear angoixa matemàtica i a malinterpretar la naturalesa de la matemàtica.

Característiques de les persones dites anumeriques

Paulos identifica una sèrie de característiques comunes entre les persones que expressen idees anumèriques, crec que és millor aquesta idea que la de "persones anumèriques":

a) Dificultat amb conceptes numèrics i probabilístics bàsics

Aquestes persones tenen dificultats per comprendre i utilitzar nombres i conceptes estadístics, cosa que les impedeix analitzar la consistència de les dades i comprendre conceptes matemàtics abstractes.

b) Falta de confiança en les habilitats matemàtiques

Malgrat presumir de no entendre o no interessar-se per les matemàtiques, aquesta actitud limita les seves oportunitats i es presenta com una característica comuna i acceptable.

c) Sobreestimació de la freqüència de coincidències

Tenen tendència a sobreestimar les coincidències o sincronitzacions, cosa que les fa vulnerables a la manipulació mitjançant informació enganyosa o incompleta.

d) Percepció del món influenciada per experiències personals

La seva percepció sovint està influenciada per experiències personals i la dramatització dels mitjans de comunicació, cosa que distorsiona la seva visió de la realitat.

Solucions proposades per evitar l'anumerisme

Per evitar aquestes problemàtiques, Paulos proposa:

a) Millorar l'educació matemàtica

Una educació matemàtica més completa que doni més importància a la comprensió i l'aplicació pràctica dels conceptes que a la memorització.

b) Promoure l'alfabetització numèrica

Treballar per assegurar que les persones desenvolupin habilitats numèriques bàsiques.

c) Treballar les capacitats emocionals

Reduir l'estigma associat a les dificultats matemàtiques mitjançant el treball en les capacitats emocionals i l'autoestima.

I com a conclusió

A "L'home a-numèric," John Allen Paulos destaca la necessitat d'una millor comprensió i educació matemàtica per abordar l'anumerisme. Mitjançant una educació més rica, la superació de bloquejos psicològics i l'eliminació de falses percepcions sobre la matemàtica, podem promoure una societat més alfabetitzada numèricament. Això és essencial perquè les persones puguin prendre decisions informades, comprendre el món que les envolta i aprofitar plenament les seves oportunitats.