Parlem una estona de #jocs: "Un juego". Implicacions per l'aula

 He compartit diverses entrades sobre jocs de taula al bloc "Marro de Nou". Avui, aprofitant el joc Un juego d'Hervé Tullet, aprofundirem en l'ús dels jocs a l'aula per aprendre Matemàtiques i altres disciplines.

Tipologies de jocs

Els jocs es poden classificar en diverses categories:

  • Posició

  • Tipus Mancala

  • Competició

  • Curses

  • Jocs de daus/càlcul

  • Altres

Sovint, un joc pot encaixar en més d'una categoria. Per exemple, Un juego pot ser considerat de competició, curses o fins i tot de construcció.

Descripció de “Un juego”

Aquest joc consta de dos grups de 22 cartes idèntiques amb dissenys que recorden Mondrian en colors i formes. Es pot jugar de diverses maneres:

  • Competició: Similar a un joc de memòria.

  • Col·laboració: Construint camins coherents amb les línies negres de les cartes.

  • Competició de construcció: Dos jugadors competeixen per crear un camí que compleixi unes condicions establertes prèviament.

Els jugadors han de prendre decisions estratègiques, desenvolupant un raonament lògic i pensament matemàtic, tot fomentant la motivació i l'interès. Això pot derivar en investigacions més àmplies, com ara en el context de la pintura figurativa. Aquests treballs es poden desenvolupar en diferents nivells de profunditat, la distància entre el terra i el sostre de l'activitat pot ser molt gran. Això vol dir que amb petites indicacions podem transformar la dificultat de l’activitat i el seu recorregut.

Possibilitats didàctiques

El joc permet treballar elements com:

  • Camins tancats/oberts

  • Formes geomètriques

  • Longituds màximes/mínimes

  • Simetries

També és possible crear noves cartes o models a partir dels existents, estimulant la creativitat dels estudiants. Encara que es recomana per a infants de 3 a 6 anys, considero que aquesta limitació és miop, ja que el joc pot ser enriquidor a totes les edats.

Per als més petits, podeu explorar aquest espai: micajondesastreinfantil.blogspot.com. Aborda també la part de creació de variants del joc. Aquest aspecte, crear, és fonamental per al desenvolupament de les capacitats matemàtiques dels estudiants.

L'ús dels jocs a l'ensenyament de les matemàtiques

Dunford (1982) proposa que l'ensenyament de les matemàtiques ha d'incloure:

  • Gaudi, diversió i entreteniment

  • Augment de coneixements

  • Ampliació del marc temàtic inicial

A més, hi afegiria la recerca, l'anàlisi de situacions i el pensament lògic. Els jocs ofereixen aquestes experiències i enganxen els estudiants. Diversificar les propostes assegura que tots trobin interès en el que fem, cosa que els permet expressar-se en el llenguatge del nostre àmbit, les matemàtiques.

Activitats implícites en el joc

Quan treballem amb jocs, podem:

  • Registrar resultats

  • Organitzar competicions

  • Comparar versions antigues i modernes dels jocs

  • Construir jocs amb materials simples

  • Modificar o canviar les normes

  • Fer col·leccions de jocs

Avaluació de l'aprenentatge realitzat

Per avaluar les tasques, és essencial utilitzar una varietat de materials: escrits, orals, programes, imatges, etc. Segons Garrard (1986), hem de considerar:

  • Plantejament, actitud i interès dels estudiants

  • Desenvolupament del problema inicial

  • Creativitat i originalitat

  • Capacitat de comunicar descobriments

  • Intuïció matemàtica i lògica

Recomanacions per treballar amb jocs

  1. Proporcionar una direcció clara amb materials concrets.

  2. Tenir en compte les dificultats en la comunicació dels resultats.

  3. Fomentar la discussió en grup.

  4. Proposar suggeriments de recerca concrets.

  5. Contextualitzar els jocs en un marc històric, geogràfic o social.

  6. Reconèixer que molts conceptes matemàtics es reflecteixen en jocs diversos.

Idea final

Si gaudiu d'alguna cosa, feu-la! El vostre èxit dependrà de les vostres experiències i de les persones que us envolten. Estimulem les ganes d'aprendre!

Referències:

  • Bell, R., Cornelius, M. Juegos con tablero y fichas, Ed. Labor.

  • Bolt, B., Hobbs, D. 101 Proyectos matemáticos, Ed. Labor.

  • Fischer, R., Vance, A. Investigando las Matemáticas, AKAL.