Del poder a l'autoritat: una evolució necessària en la docència

En la feina de docents, anem ajustant la nostra manera d'interactuar amb els estudiants a cada moment. Amb l'experiència, passem d'un comportament basat en el poder a un fonamentat en l'autoritat. Però quines són les característiques d'aquesta autoritat ben entesa?

Una posició flexible i contextualitzada

L'autoritat no es basa en la rigidesa, sinó en la flexibilitat. Implica ajustar la nostra manera de fer segons la classe, el moment de la sessió i les necessitats dels estudiants. Això significa modular el nostre comportament en funció del context, combinant diferents estratègies comunicatives:

  • Ser concloents quan cal: "Aquest tema presenta un parell de punts irrenunciables..."
  • Aportar referències amb valor afegit o compartir experiències pròpies.
  • Adoptar un to tranquil per afavorir un ambient de seguretat i aprenentatge.
  • Mostrar-nos autocrítics i reconèixer quan tenim dubtes o quan altres (estudiants o docents) en saben més d'un tema.

Aquesta combinació de comportaments ens permet construir una autoritat flexible, en lloc d'una relació de poder rígida i imposada.

La credibilitat es guanya, no s'imposa

Com ens comportaríem davant d'algú que sempre actua com si ho sabés tot o que sempre parla amb contundència? Ens guanyaria el nostre favor? Confiaríem en aquesta persona?

Probablement, la resposta és no. I els estudiants pensen el mateix. Quan un docent no deixa espai per al diàleg o per al dubte, l'aprenentatge es veu limitat, la iniciativa es redueix i pot generar un ambient intimidant. En canvi, combinant seguretat i humilitat, podem trencar barreres, generar empatia i desactivar tensions.

Un model inclusiu de docència

Aquesta manera de treballar afavoreix un entorn inclusiu, on tots els estudiants se senten valorats. No es tracta de renunciar al coneixement o a l'experiència, sinó d'entendre que ser docent no ens lliga a una sola manera de fer. La flexibilitat ens permet experimentar, adaptar-nos i, sobretot, ensenyar als estudiants a tenir dubtes és part de l'aprenentatge.

He llegit una idea que m'ha agradat especialment:

"La potestas es té pel càrrec o la situació, l'auctoritas es guanya."

Com a docents, el nostre objectiu hauria de ser guanyar-nos aquesta auctoritas cada dia, construint una relació de respecte i aprenentatge compartit amb els nostres estudiants.

I deixo algunes idees per afegir a les tres anteriors, que ens ajudaran a l'auctoritas, per a reflexionar-hi:
  • Empatia i la connexió emocional
  • Realimentació constructiva
  • Representar bons models
  • Col·laborar i treball en equip
  • Formació contínua i innovació
  • Motivació intrínseca

Comentaris