Hi ha un seguit de tasques, que podríem anomenar de nivell alt, impliquen realitzar connexions entre conceptes i reflexionar sobre aquests conceptes i les seves connexions. Són tasques que introdueixen complexitat i que comporten dificultats tant per ensenyar-les com per avaluar-les. Són tasques que tenen múltiples camins per arribar a la solució, sovint calen múltiples passos i connexions, això fa que el procés, els raonaments i les justificacions tinguin força més pes que en tasques més simples.
Un exemple d’aquestes tasques serien aquelles que estan relacionades amb les figures ombrejades, on es demana de calcular l’àrea de la figura ombrejada o la fracció del total de la figura que ho està.
Treballen, a partir de les preguntes adequades, per a tots els estudiants, per a desenvolupar totes les capacitats matemàtiques, agrupades al voltant dels processos matemàtics i, a més a més, demanen la utilització d’eines matemàtiques, la visualització espacial, la precisió i el rigor, el pensament crític i l’ús del llenguatge matemàtic.
La tasca clau serà descompondre les figures geomètriques, però per fer-ho caldrà posar en joc tot un seguit d’accions prèvies:
Les tasques de nivell baix, aprendre les taules de multiplicar de memòria, aplicar algoritmes per multiplicar, dividir o resoldre equacions, per exemple, són tasques més fàcils de treballar i d’avaluar.
Com ja he mencionat, les tasques de nivell alt introdueixen més complexitat i dificultat a l’hora de treballar-les a classe i d’avaluar la tasca que fan els estudiants, però són molt més importants per a un aprenentatge profund de les Matemàtiques.
Un recurs manipulatiu que pot ajudar a introduir aquesta idea de descomposició de figures és el tangram. El tangram és un trencaclosques xinès format per set peces (talls) que, juntes, formen un quadrat, però que es poden reorganitzar per crear una gran varietat de figures geomètriques.
Hi ha molts altres tipus de tangrams.
Aquest joc permet veure com figures més complexes es poden descompondre en formes més simples i permet desenvolupar una pràctica de descomposició important. A més, també permet veure com les diferents peces del tangram es relacionen entre si, aspecte que és molt útil i clau per entendre els conceptes de mesura i de relacions entre magnituds.
Més idees sobre el TANGRAM i com utilitzar-lo a l’aula, vàlides per diferents nivells educatius.
En conclusió, les tasques de nivell alt, com el càlcul d'àrees de figures ombrejades, són claus per a un aprenentatge profund de les matemàtiques, ja que fomenten el pensament crític, la visualització i la resolució de problemes. Eines com el tangram, o altres trencaclosques semblants, són ideals per introduir aquestes habilitats, en practicar la descomposició i les relacions entre figures. Tot i la seva complexitat, prioritzar aquestes tasques en l'aula prepara els estudiants per a desafiaments reals i desenvolupa un pensament matemàtic sòlid i creatiu
Un exemple d’aquestes tasques serien aquelles que estan relacionades amb les figures ombrejades, on es demana de calcular l’àrea de la figura ombrejada o la fracció del total de la figura que ho està.
Treballen, a partir de les preguntes adequades, per a tots els estudiants, per a desenvolupar totes les capacitats matemàtiques, agrupades al voltant dels processos matemàtics i, a més a més, demanen la utilització d’eines matemàtiques, la visualització espacial, la precisió i el rigor, el pensament crític i l’ús del llenguatge matemàtic.
La tasca clau serà descompondre les figures geomètriques, però per fer-ho caldrà posar en joc tot un seguit d’accions prèvies:
- Identificar les figures geomètriques
- Conèixer propietats i fórmules matemàtiques
- Relacionar figures i extreure’n les útils
- Visualitzar i dibuixar figures
- Resoldre problemes en contextos diversos
- Ser precisos i rigorosos en els càlculs
- Tenir paciència i perseverança
- Comunicar i justificar estratègies.
Les tasques de nivell baix, aprendre les taules de multiplicar de memòria, aplicar algoritmes per multiplicar, dividir o resoldre equacions, per exemple, són tasques més fàcils de treballar i d’avaluar.
Com ja he mencionat, les tasques de nivell alt introdueixen més complexitat i dificultat a l’hora de treballar-les a classe i d’avaluar la tasca que fan els estudiants, però són molt més importants per a un aprenentatge profund de les Matemàtiques.
Un recurs manipulatiu que pot ajudar a introduir aquesta idea de descomposició de figures és el tangram. El tangram és un trencaclosques xinès format per set peces (talls) que, juntes, formen un quadrat, però que es poden reorganitzar per crear una gran varietat de figures geomètriques.
Hi ha molts altres tipus de tangrams.
Aquest joc permet veure com figures més complexes es poden descompondre en formes més simples i permet desenvolupar una pràctica de descomposició important. A més, també permet veure com les diferents peces del tangram es relacionen entre si, aspecte que és molt útil i clau per entendre els conceptes de mesura i de relacions entre magnituds.
Més idees sobre el TANGRAM i com utilitzar-lo a l’aula, vàlides per diferents nivells educatius.
Exemples d’espais on podrem trobar aquest tipus de tasques de superfícies ombrejades:
https://youtu.be/zhlG85hG57o?si=23WMRas9GqWC5ECG
https://www.slideshare.net/slideshow/areas-sombreadas-57320341/57320341
https://www.slideshare.net/slideshow/regiones-sombreadas/13433178
En conclusió, les tasques de nivell alt, com el càlcul d'àrees de figures ombrejades, són claus per a un aprenentatge profund de les matemàtiques, ja que fomenten el pensament crític, la visualització i la resolució de problemes. Eines com el tangram, o altres trencaclosques semblants, són ideals per introduir aquestes habilitats, en practicar la descomposició i les relacions entre figures. Tot i la seva complexitat, prioritzar aquestes tasques en l'aula prepara els estudiants per a desafiaments reals i desenvolupa un pensament matemàtic sòlid i creatiu
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada