Preguntes al voltant de l'avaluació educativa, i alguna resposta


L’avaluació educativa és un tema clau en el procés d’ensenyament-aprenentatge. Fer-se preguntes és la millor manera de reflexionar sobre el tema. Fem-les:









1. És important l’avaluació? És l’objectiu fonamental de l’aprenentatge?

Sí, l’avaluació és important perquè permet conèixer el progrés dels estudiants, identificar les seves necessitats i millorar el procés educatiu. No obstant això, no és l’objectiu fonamental de l’aprenentatge, sinó una eina per garantir que l’aprenentatge sigui efectiu. L’objectiu principal hauria de ser el desenvolupament integral de l’alumne, i l'avaluació ens ha d'ajudar a poder prendre decisions informades per aconseguir aquest objectiu.


2. Què és avaluació? Que no és avaluació?

   Avaluació és un procés sistemàtic que comença quan el docent planifica el curs. Implica:

  • Definir els objectius d’aprenentatge.

  • Dissenyar activitats i instruments per avaluar aquests objectius.

  • Recollir informació sobre el progrés dels estudiants.

  • Analitzar aquesta informació per prendre decisions que millorin l’ensenyament i l’aprenentatge.

  • És un procés continu que inclou avaluació inicial (diagnòstica), avaluació formativa (durant el procés) i avaluació sumativa (al final)


  • No és avaluació:

    • Qualificar sense comprendre el procés de l’alumne.

    • Utilitzar només proves estandarditzades com a única mesura.

    • Castigar o etiquetar els estudiants sense oferir oportunitats de millora.

    • Un fet aïllat que es realitza només al final del curs.


3. Com ha de ser l’avaluació?

   Ha de ser:

  • Formativa: Orientada a millorar l’aprenentatge durant el procés.

  • Integral: Que valori diferents dimensions (coneixements, habilitats, actituds).

  • Transparent: Amb criteris clars i coneguts pels estudiants.

  • Inclusiva: Adaptada a les necessitats de tots els alumnes.

  • Continua: No basada únicament en moments puntuals (exàmens).


4. Per a què avaluem? Quin és el motiu real pel qual ho fem?

   Avaluem per:

  • Conèixer el progrés dels estudiants.

  • Millorar l’ensenyament: Adaptar les estratègies docents.

  • Orientar els estudiants: Donar realimentació perquè puguin millorar.

  • Certificar l’aprenentatge: Acreditar els coneixements i habilitats adquirits.

  • El motiu real hauria de ser sempre promoure l’aprenentatge, no només qualificar o classificar.

5. Què volem saber quan avaluem?

  • Volem saber:

    • Si els estudiants han assolit els objectius d’aprenentatge.

    • Quines dificultats tenen i per què.

    • Quines competències han desenvolupat i quines necessiten reforçar.

    • Com podem millorar el nostre ensenyament.

6. Quines eines utilitzarem? Quina informació ens donen?

  • Eines:

    • Rúbriques: Permeten recollir informació de manera objectiva i detallada, amb criteris específics.

    • Exàmens: Mesuren coneixements específics en un moment determinat.

    • Exposicions orals: Avaluen habilitats de comunicació i comprensió.

    • Portafolis: Mostren el procés i l’evolució de l’alumne.

    • Observació directa: Permet avaluar actituds i participació.

  • Funció:

    • Les eines proporcionen informació diversa sobre l’aprenentatge, però cal combinar-les per obtenir una visió completa.

7. Rúbriques + dades. Què fem amb això? Quines decisions prenem?

  • Amb les rúbriques i les dades recollides, podem:

    • Identificar fortaleses i debilitats dels estudiants.

    • Adaptar les activitats d’aprenentatge.

    • Proporcionar realimentació específica i constructiva.

    • Planificar intervencions personalitzades.

  • Les decisions poden incloure:

    • Canvis en les estratègies d’ensenyament.

    • Reforç en àrees concretes.

    • Revisió dels objectius d’aprenentatge.

8. El procés d’avaluació, comporta canvis a l’aula? O els canvis a l’aula provoquen canvis en l’avaluació? O hi ha alguna altra possibilitat?

  • És una relació bidireccional:

    • L’avaluació pot provocar canvis a l’aula (per exemple, adaptar metodologies si els resultats no són els esperats).

    • Els canvis a l’aula (com la implementació de noves metodologies) poden requerir canvis en l’avaluació (per exemple, avaluar competències en lloc de coneixements memorístics).

  • Altres possibilitats:

    • L’avaluació i els canvis a l’aula poden ser part d’un procés cíclic de millora contínua.

  • Canvis a les activitats:

    • Introduir activitats més pràctiques, col·laboratives o basades en projectes.

  • Canvis a la gestió de l’aula:

    • Utilitzar metodologies actives com l’aprenentatge basat en problemes (ABP), projectes o treball per centres d’interès.


En resum, l’avaluació és una eina clau per millorar l’aprenentatge, però ha de ser entesa com un procés integral i formatiu, no com una finalitat en si mateixa. Els canvis a l’aula i l’avaluació s’influencien mútuament, i és necessari adaptar tant les metodologies com les eines d’avaluació per respondre a les necessitats dels estudiants i als objectius educatius.


Comentaris