Sobre els llibres de text: Una eina molt millorable.


Els llibres de text són una eina molt utilitzada en l'ensenyament, però sovint presenten limitacions que cal analitzar per millorar la seva efectivitat en l'aprenentatge si volem utilitzar-los. A continuació, alguns aspectes clau que condicionen el seu ús a l'aula:

1. Contingut dissenyat per a la matèria, no per als estudiants

Els llibres de text solen estar pensats per ensenyar una assignatura o un àmbit de coneixement, sense tenir en compte la diversitat de punts de partida dels estudiants ni la diversitat d'entorns en què es troben.

2. Progressió lògica basada en la matèria

L'organització dels continguts segueix una estructura progressiva pensada per facilitar l'aprenentatge. No obstant això, aquesta progressió es basa en la matèria i no en els estudiants, fet que pot dificultar una adaptació a les seves necessitats. A més, aquesta estructura no hauria de ser única ni necessàriament lineal.

3. Imatges i elements visuals

Els llibres solen incloure imatges, gràfics i il·lustracions per facilitar la comprensió, però moltes vegades aquests elements actuen com a distractors. És fonamental que estiguin ben pensats i es mostrin només quan realment ajudin a la comprensió.

4. Exercicis i problemes

Els llibres contenen exercicis i problemes per permetre als estudiants practicar i aplicar els conceptes apresos. No obstant això, solen predominar exercicis d'aplicació per sobre de problemes i investigacions, que són més efectius per a un aprenentatge profund.

5. Informació addicional tancada

Les caixes de text amb informació addicional solen presentar aclariments ja elaborats, sense donar l'oportunitat als estudiants d'explorar, elaborar els seus propis resums o esquemes ni desenvolupar la informació de manera autònoma.
6. Glossaris i referències

Molts llibres inclouen glossaris, referències bibliogràfiques i webgrafia, però sovint no s'actualitzen amb prou freqüència. En determinades disciplines, els canvis són massa ràpids per mantenir una informació actualitzada amb revisions anuals.

7. Extensió i fragmentació

Els llibres de text solen ser molt extensos i, en la pràctica, no es treballen completament. Això genera una desconnexió entre temes i dilueix la progressió establerta inicialment. Caldria reduir la seva extensió i donar més pes a la recerca i la resolució de problemes.

8. Objectius d'aprenentatge

Els llibres de text recullen els objectius d'aprenentatge curriculars. Això és coherent si el currículum es focalitza en els continguts, però no si se centra en les competències, ja que aquests materials solen ser poc flexibles i afavoreixen activitats de reproducció més que de reflexió.

9. Autoria i fiabilitat

Els llibres de text haurien de ser elaborats per experts en el camp de coneixement i en la seva didàctica. Si no és així, poden presentar biaixos, manca de profunditat i dificultats d'aplicació. Tot i comptar amb autors especialitzats, sempre és important analitzar-los críticament.
Una eina a millorar


Un llibre de text és una eina, una més, i força millorable. Per això, és essencial que els responsables de l'educació es comprometin a seleccionar els recursos necessaris amb estàndards de qualitat i precisió adequats per garantir una educació efectiva.


Comentaris