La proposta didàctica consta de les següents fases:
1) Problema previ o d’escalfament.
Aquest cas té a veure amb la relació que hi ha entre l’operació de multiplicar i el càlcul d’àrees de paral·lelograms i també, amb el càlcul mental
a) Relacionem la multiplicació amb el càlcul de l’àrea d’un paral·lelogram
Quina és l’àrea d’un rectangle de costats 4 i 10? A = 4 x 10 = 40
Fem-ne la representació mitjançant un dibuix
b) Multipliquem de diverses maneres fent descomposició numèrica. Per exemple
11 x 17 = 187; (10 + 1) x 17 = 170 + 17 = 187; (10+1)(10+7)= 100 +70 + 10 + 7 =187
o (14 -3) (14 + 3) = 196 – 9 = 187
Sense oblidar de connectar l’operació de multiplicar amb el càlcul d’àrees.
Podem representar les anteriors operacions en la següent imatge:
c) Podem demanar als estudiants què mostrin altres operacions, les que ells decideixen, per tal de poder-les relacionar, amb la idea de relacionar-les amb l’activitat següent, amb la suma i la resta d’un binomi al quadrat o amb la suma per la diferència
2) El problema
Ara ens plantegem el problema de calcular el valor de (a+b)2, (a-b)2 i (a+b)(a-b).
a) Omplim la taula següent amb diversos exemples. Amb alguns valors de partida i d’altres que s’han d’afegir segons el criteri de la persona que ho faci
Què observes?
Generalitzem. Anem a veure per quin motiu passa això.
Comparem les següents imatges amb el desenvolupament del binomi. Busquem semblances i diferències. Relacionem-ho amb allò que sabem
3) Què més podem fer a continuació?
i) Calculem (a+b)3 i (a-b)3. Fem-ho a partir del que ja sabem, del desenvolupament de (a+b)2 i també de la diferència.
ii) Què passa si ara volem calcular (a+b)4 o (a+b)5?
Iii) Cerca informació sobre el Triangle de Pascal o de Tartaglia. Compara les files d’aquest triangle numèric amb el desenvolupament del Binomi de Newton. Què observes?
Treballem algunes activitats més sobre el triangle.
4) Generalitzem.
Calculem el desenvolupament de (a+b)n
Per fer-ho ens cal saber coses sobre els nombres combinatoris. Què és un nombre combinatori? Com es poden calcular?
A partir del que sabem i dels nombres combinatoris, escriu el desenvolupament de (a+b)n
5) Explorem altres relacions
Altres aspectes que podem estudiar a partir del que hem fet:
a) Conjunts numèrics en el triangle de Pascal
b) Recorreguts en una xarxa. I com ampliació la geometria del taxi
c) Resolució d’una equació de 2n grau completant quadrats.
Enllaços d’interès
Math is fun https://www.mathsisfun.com/algebra/binomial-theorem.html
Triangle de Pascal o de Tartaglia https://www.youtube.com/watch?v=DPxIbJ-Rbf4
Combinatòria https://ca.wikipedia.org/wiki/Combinat%C3%B2ria
Triangles d’or http://calaix2.blogspot.com/2014/04/triangles-dor.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada