Abans d'incorporar les TIC a l'aula de matemàtiques, cal establir una base pedagògica sòlida:
"Ensenyar matemàtiques ha de ser equivalent a ensenyar a resoldre problemes. Estudiar matemàtiques no ha de ser res més que pensar en la solució de problemes."
La resolució de problemes ha de ser l'eix central que guiï l'aprenentatge matemàtic. Aquest enfocament requereix:
Definir quina formació matemàtica volem proporcionar als estudiants
Establir com avaluarem aquesta formació
Implementar activitats diverses: orals, escrites, individuals, en grup, pràctiques i teòriques
Facilitar l'autoavaluació mitjançant l'accés a tota la informació generada
INTEGRACIÓ DE LES TIC: CONSIDERACIONS PRÈVIES
En plantejar-nos l'ús de mitjans digitals, cal reflexionar sobre:
Què volem que ens proporcionin aquests mitjans?
Què podem aconseguir realment amb ells?
Com podem utilitzar-los per transformar l'aprenentatge de les matemàtiques?
Principi fonamental: Els mitjans mai no han de ser més importants que les activitats.
És a partir de les activitats que els estudiants desenvolupen les seves capacitats matemàtiques.
REQUISITS DE LES EINES TIC
ESTRUCTURA D'AULA TALLER
Una bona metodologia per implementar aquestes activitats és:
Introducció al tema: Presentar continguts i objectius
Presentació d'activitats: Expliquem les tasques a desenvolupar
Treball en petit grup: Col·laboració entre estudiants
Discussió i debat en gran grup: Intercanvi d'idees i resultats
Activitats d'ampliació: Aprofundir en els conceptes treballats
EXEMPLE PRÀCTIC: ANÀLISI DE DADES DE LA PANDÈMIA
Recursos:
Pàgina web: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Dades dels 10 països amb més persones contagiades (20 de juliol de 2020)
Activitats proposades:
a) Identificar percentatges de mortalitat: Quin país té el percentatge més alt? I el més baix?
b) Comparar dades històriques amb actuals: Han canviat? Com?
c) Interpretar anomalies en les dades: Per què el Regne Unit mostra 0% de pacients recuperats?
d) Elaborar un informe comparatiu: Analitzar les diferències entre "Infectats per milió" i "Morts per milió"
e) Formular preguntes: Crear 5 preguntes a partir de l'observació de les dades
Informació per al docent:
Bloc de continguts: Estadística i atzar
Nivell recomanat: Des de Cicle Superior de Primària o primer d'ESO
Metodologia: Cicle d'identificar, comparar i crear
Processos matemàtics treballats: Comunicació d'informació i argumentació a partir de dades
EXEMPLES D'ACTIVITATS DIGITALS
Per implementar aquests principis, es poden consultar els següents recursos:
Aquestes pàgines estan desenvolupades principalment amb EXELearning i formularis de Google, i es poden complementar amb altres eines digitals.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada