L'ús de les TIC en l'ensenyament de les Matemàtiques. Alguns exemples

 Abans d'incorporar les TIC a l'aula de matemàtiques, cal establir una base pedagògica sòlida:

"Ensenyar matemàtiques ha de ser equivalent a ensenyar a resoldre problemes. Estudiar matemàtiques no ha de ser res més que pensar en la solució de problemes."

Lluís Santaló

La resolució de problemes ha de ser l'eix central que guiï l'aprenentatge matemàtic. Aquest enfocament requereix:

  • Definir quina formació matemàtica volem proporcionar als estudiants

  • Establir com avaluarem aquesta formació

  • Implementar activitats diverses: orals, escrites, individuals, en grup, pràctiques i teòriques

  • Facilitar l'autoavaluació mitjançant l'accés a tota la informació generada

INTEGRACIÓ DE LES TIC: CONSIDERACIONS PRÈVIES

En plantejar-nos l'ús de mitjans digitals, cal reflexionar sobre:

  1. Què volem que ens proporcionin aquests mitjans?

  2. Què podem aconseguir realment amb ells?

  3. Com podem utilitzar-los per transformar l'aprenentatge de les matemàtiques?

Principi fonamental: Els mitjans mai no han de ser més importants que les activitats.

És a partir de les activitats que els estudiants desenvolupen les seves capacitats matemàtiques.

REQUISITS DE LES EINES TIC

Per als estudiants:

Per als professors:

  • Permetre demostrar creativitat

  • Facilitar la comunicació i col·laboració

  • Possibilitar el desenvolupament de recerques i l'ús d'informacions diverses

  • Ajudar a resoldre problemes i prendre decisions sobre les possibles solucions

  • Disposar de materials per facilitar l'aprenentatge

  • Integració amb altres eines

  • Recollir informació dels treballs fets pels estudiants

  • Compartir aquesta informació amb altres estudiants i docents

ESTRUCTURA D'AULA TALLER

Una bona metodologia per implementar aquestes activitats és:

  1. Introducció al tema: Presentar continguts i objectius

  2. Presentació d'activitats: Expliquem les tasques a desenvolupar

  3. Treball en petit grup: Col·laboració entre estudiants

  4. Discussió i debat en gran grup: Intercanvi d'idees i resultats

  5. Activitats d'ampliació: Aprofundir en els conceptes treballats

EXEMPLE PRÀCTIC: ANÀLISI DE DADES DE LA PANDÈMIA

Recursos:

Activitats proposades:

a) Identificar percentatges de mortalitat: Quin país té el percentatge més alt? I el més baix?

b) Comparar dades històriques amb actuals: Han canviat? Com?

c) Interpretar anomalies en les dades: Per què el Regne Unit mostra 0% de pacients recuperats?

d) Elaborar un informe comparatiu: Analitzar les diferències entre "Infectats per milió" i "Morts per milió"

e) Formular preguntes: Crear 5 preguntes a partir de l'observació de les dades

Informació per al docent:

  • Bloc de continguts: Estadística i atzar

  • Nivell recomanat: Des de Cicle Superior de Primària o primer d'ESO

  • Metodologia: Cicle d'identificar, comparar i crear

  • Processos matemàtics treballats: Comunicació d'informació i argumentació a partir de dades

EXEMPLES D'ACTIVITATS DIGITALS

Per implementar aquests principis, es poden consultar els següents recursos:

Aquestes pàgines estan desenvolupades principalment amb EXELearning i formularis de Google, i es poden complementar amb altres eines digitals.

Comentaris