Fotografia amb la que crearem la nostra primera #miradamatemàtica. Amb aquesta activitat vaig proposar la creació d'un microrelat matemàtic a #4ESO a partir d'una imatge, la següent:

Per fer-ho, es treballaran dos aspectes fonamentals:
Traducció d'una situació a llenguatge matemàtic
Identificació de les matemàtiques presents en la situació observada
Aquests objectius s’emmarquen dins dels processos matemàtics de Resolució de problemes i Connexions.
Primera fase: Observació i descripció de la fotografia
Abans de començar, vaig explicar els criteris i el funcionament de l'activitat. Després s'explica que la primera tasca consistirà en:
Descriure la fotografia
Seleccionar i destacar els objectes més rellevants
Una de les primeres activitats consisteix a fer una descripció detallada de la fotografia. Per millorar aquest procés, vaig consultar al departament de llengües i em va facilitar una guia amb criteris per a una bona descripció. Aquesta guia, sorprenentment, inclou molts elements matemàtics.
Aspectes clau en la descripció
Ubicació dels objectes en l'espai
Això permet obtenir una visió general de la imatge.
Característiques dels objectes
Materials
Color
Textura
Forma
Mida
Els dos últims aspectes impliquen l’ús de dos sentits matemàtics: geometria i mesura.
La descripció explícita d'aquests elements facilita el treball conjunt entre matemàtiques i llengua.
No m'ha sorprès, atès que les Matemàtiques són una manera de descriure el món, però m'ha agradat veure-ho escrit de manera explícita. Això pot ajudar a treballar conjuntament els dos departaments.
Per donar èmfasi a la importància de la descripció en Matemàtiques hem parlat durant una mitja hora de:
Idees que han sorgit en la descripció: - Nombre de files i columnes (9x4)
- Hi ha nombres en diferents colors (error meu en construir la taula)
- La primera fila inclou els títols
- En la primera columna els nombres van d'1 en 1. Després hem recollit que en la 4 van de 4 en 4. Primera aparició de la relació entre columnes, la primera columna per 4 ens permet obtenir la 4a. En la segona columna algú ha vist que primer la diferència és 2, després 3, 4, 5..., Hem pogut preveure que el següent nombre, fila 10, seria el 45.
- Han seguit el mateix criteri en la tercera columna. Primer diferència 6, 8, 10, 12..., Així han detectat una errada en les files 7 i 8 i l'hem corregit.
- Relacionant la columna 2 i la 1, han vist, pocs d'entrada, que es poden relacionar mitjançant l'operació suma.
- També han vist que podem relacionar les dues primeres columnes amb la tercera
- Fins i tot, hem trobat possibles relacions entre les columnes 1,2,i 4 amb la 3. Però hem trobat contraexemples.
Les primeres idees són les més evidents, i a mesura que van proposant idees, la seva profunditat augmenta.
Important: S'accepten i es debaten totes les idees que veuen, sense eliminar-ne cap.
Els he acabat suggerint una activitat per pensar a casa:
Quina forma tenen les figures que venen representades pels nombres que apareixen en aquesta taula?
Segona tasca d'aquesta fase: Assenyalar les idees Matemàtiques en una mostra, n'hauran d’assenyalar un màxim de 4.
Segona fase: Creació del microrelat matemàtic
Quina història vull explicar que relacioni les idees matemàtiques i els objectes de la fotografia? Primers coses en les que haig de pensar:
- Quin títol li vull posar al relat?
- Explica la teva història
Més endavant m'agradaria afegir una tasca més a l'activitat: que formulin una pregunta matemàtica o que generin un problema.
L'activitat la vaig presentar, en forma de formulari, a classe als 4 grups que tenia en aquell curs a #4ESO.
Extensió de l'activitat: #cercamatemàtica
Com a complement a la proposta #miradamatemàtica crec que cal anar cap al que podríem anomenar #cercamatemàtica. Proposta que pretén desenvolupar la capacitat que tenim de cercar situacions en el nostre entorn relacionades amb determinades idees Matemàtiques.
Objectius del projecte conjunt, mirada i cerca matemàtica.
- Traduir situacions a llenguatge matemàtic
- Identificar matemàtiques en situacions
- Cercar idees matemàtiques en el nostre entorn
Com treballar el projecte?
Plantejament inicial: El docent proposa una idea matemàtica concreta a cercar.
Cerca d’imatges: Els estudiants fan una fotografia o en troben una que representi la idea.
Títol de la imatge: Assignen un títol que reflecteixi la connexió matemàtica.
Explicació de la relació entre la fotografia i les matemàtiques.
Aquest darrer apartat implica també desenvolupar capacitats associades al procés de comunicació en Matemàtiques. Cal connectar amb l'àmbit de llengües per desenvolupar conjuntament aquesta activitat.
Finalment, destacar, com a model, la feina que fa FOTOMÀTIQUES, el grup de fotografia matemàtica d'ABEAM. Partir de bons models és una manera d'ajudar els estudiants a millorar.
Conclusió
Amb aquesta proposta s'afavoreix un aprenentatge actiu, fomentant la connexió entre matemàtiques i llengua, el pensament crític i la identificació de patrons matemàtics en l’entorn. Amb una metodologia basada en la descoberta i el debat, es promou l’adquisició de competències matemàtiques de manera significativa i contextualitzada.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada