Ensenyar als estudiants a treballar en grup és una habilitat fonamental per al seu desenvolupament acadèmic i personal, ja que requereix combinar l’estructura de la tasca que els proposem amb la idea de col·laborar amb altres persones. Fent-ho, millorarem el seu aprenentatge i ens serà útil per preparar-los per a una diversitat de situacions futures, tant acadèmiques com laborals.
Cal començar amb una pràctica guiada i anar dotant els estudiants d’una autonomia progressiva en el treball. Hem de tenir present que la capacitat de treballar en grup no s’adquireix automàticament amb l’edat: cal treballar-la a l’aula des de ben petits.
A continuació, una taula amb les que penso que podrien ser nou etapes clau per ensenyar als estudiants a treballar en grup:
Etapa | Descripció | Exemple/Activitat | Eina o Tècnica |
1. Normes clares | Definir expectatives de comportament i participació. | "Contracte de grup" amb normes com: "Escoltar abans d’opinar", "Justificar respostes". | Plantilla de contracte imprès/digital. Cartes conversacionals. |
2. Formació de grups | Crear grups de 3–4 alumnes (heterogenis). | Grups assignats pel professor per garantir equilibri. Caldrà introduir autonomia en la formació de grups. | Taula de grups amb colors per rol. |
3. Assignació de rols | Distribuir funcions específiques vinculades a matemàtiques. | Estructura de treball en equip que promocionen les webquest. | Targetes de rols amb descripcions.de la tasca que ha de desenvolupar cada rol. |
4. Activitat col·laborativa | Proposar problemes o projectes que requereixin diversitat d’habilitats. | "Dissenyar un parc amb àrees circulars i rectangulars (càlcul de perímetres i àrees)". | Fulls amb problemes oberts materials i eines de dibuix, analògiques i digitals, de dibuix. |
5. Monitoratge | Observar i intervenir per guiar el procés (evitar dominància o passivitat). | Fer preguntes com: "Com heu arribat a aquest resultat?" o "Per què trieu aquest mètode?". | Llista de control per registrar participació. Elaboració de diaris de treball |
6. Gestió de conflictes | Resoldre desacords sobre mètodes o resultats amb protocols clars. | Pas 1: Comparar solucions. Pas 2: Verificar amb calculadora. Pas 3: Demanar ajuda. | Frases guia: "No entenc aquest pas, pots explicar-ho?". |
7. Avaluació | Valorar tant el producte com el procés (raonament, cooperació). | Rúbrica amb criteris com "Ús correcte de materials", "Participació equilibrada". | Rúbrica compartida amb els alumnes abans de començar. |
8. Reflexió final | Debat grupal sobre què ha funcionat i què millorar. | Frases per completar: "Avui he après que...", "La pròxima vegada | Full de reflexió individual/grupal. |
9. Extensions | Proposar reptes addicionals per als grups que acabin abans. | "Canvia les dimensions del parc i recalcula les àrees" o "Afegeix un 15% d’IVA als preus". | Targetes amb problemes opcionals. |
I per acabar, diuen que el treball en equip val per dos, però també cal tenir en compte algunes coses que no ajuden al fet que un equip no funcioni adequadament:
No tenir un objectiu comú
Els seus membre no disposin de tasques concretes
No existeixi un sistema d’assoliment d’objectius
Existeixi desconfiança entre les persones que formen part de l’equip
Falta de realimentació positiva després d’assolir els objectius. També és recomanable que existeixi durant la consecució
Un bon lideratge dins l’equip
Manca de comunicació
Manca de flexibilitat i autonomia per als seus integrants
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada