Qüestions prèvies
Abans de començar, reflexionem una mica:
Què és una llimonada?
Com es fa una llimonada?
Què és una barreja?
Llegeix tota l'activitat i anota les paraules que no entenguis.
Explica amb les teves paraules què farem en aquesta activitat.
Activitat principal
A classe hem preparat dues llimonades barrejant diferents quantitats de suc de llimona i aigua. Ara volem saber quina té més gust de llimona.
Llimonada 1: 200 ml de suc + 300 ml d’aigua
Llimonada 2: 100 ml de suc + 200 ml d’aigua
Quina de les dues té més gust de llimona?
Justifica la teva resposta amb un raonament matemàtic.Si les barregem totes dues, quina de les tres (L1, L2 o la barreja) tindrà més gust de llimona? I quina en tindrà menys?
Torna a justificar-ho amb matemàtiques.Explica amb les teves paraules com ho has resolt.
Més experiments amb llimonades
Ara crearem quatre noves llimonades. Mira com estan fetes:
Llimonada A: 100 ml de suc + 300 ml d’aigua (relació 1:3)
Llimonada B: 25 ml de suc + 175 ml d’aigua
Llimonada C: 40 ml de suc + 160 ml d’aigua
Llimonada D: 50 ml de suc + 450 ml d’aigua
Quina relació hi ha entre el suc i l’aigua en cada cas?
Escriu la relació (per exemple, 1:4, 2:5…).Quina d’aquestes quatre té més gust de llimona? I quina menys?
Ara fem càlculs de preu:
25 ml de suc de llimona valen 0,20 €.
330 ml d’aigua valen 0,40 €.
Quant costaria preparar 500 ml de cadascuna de les llimonades A, B, C i D?
(Recorda que potser hauràs de multiplicar o dividir per saber el preu de cada quantitat!)
I si barregem?
Barregeu dues llimonades diferents entre elles. Quantes combinacions diferents podeu fer amb les llimonades A, B, C i D?
Feu una llista amb totes les possibles barreges de dues llimonades.
Ordeneu-les de la que té més gust de llimona a la que en té menys, usant raonaments matemàtics.
Estudi de casos
A continuació tens una taula amb 12 combinacions de llimonada. Observa la taula i respon sense preparar-les:
Quina té més gust?
Quina menys?
Quines s’assemblen?
Pots aplicar alguna estratègia matemàtica per ordenar-les?
(Treu conclusions, compara proporcions, raona amb números…)
Repte final
Ara volem fabricar noves llimonades amb una relació 1:4, 1:5 i 1:6 de suc respecte a l’aigua.
Tenim ampolles de 100 ml de llimonada A i B.
Quantes ampolles de cada tipus ens calen com a mínim per aconseguir aquestes noves proporcions?
✍️ Conclusions finals
Per acabar, obre un document i escriu:
Què has après?
Què t’ha sorprès?
Què t’ha agradat i què no?
Què canviaries o milloraries de l’activitat?
Hi ha alguna altra idea que t’agradaria compartir?
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada