Per a Estudiants | Per a Docents |
1) Escolteu i pregunteu Sereu capaces d’entendre les motivacions d’altres persones, encara que no les compartiu. Així generareu empatia i trobareu un entorn col·laboratiu que us ajudarà. I cal fer-ho sempre amb atenció i respecte. | Escoltem i preguntem
Escoltem-nos entre nosaltres i escoltem l’alumnat. Preguntar amb interès i escoltar de veritat, ens apropa a entendre el perquè de moltes coses: actituds, silencis, resistències, entusiasmes. Així generem vincles i construïm comunitat, oberta i respectuosa. |
2) Arrisqueu Arrisqueu-vos a descobrir el que podeu fer, a demanar ajuda, a conèixer allò que no us és familiar. I combineu aquesta acció amb la reflexió. Acció i reflexió.
| 2) Arrisquem-nos Ens hem arriscat a provar metodologies noves, a deixar enrere el llibre de text, a canviar les preguntes que fem, a confiar en l'alumnat i en nosaltres, a fer petits canvis. Continuem arriscant-nos, amb acció i amb reflexió, perquè només qui es mou, aprèn. |
3) No gireu l’esquena als problemes Afronteu-los amb ganes, atreviment i preparació. Tingueu present que sempre hi ha situacions que escapen al nostre control. Apreneu a reconèixer-les i no us obsessioneu amb elles. Hi ha una frase que em deia sempre un amic, si un problema té solució, no et preocupis, busca-la i ja la trobaràs, i si no en té, no et preocupis i dedicat a una altra cosa. | 3) No girem l’esquena als problemes Hi ha situacions difícils que ens afecten. Algunes tenen solució, altres no. Aprenguem a diferenciar-les. Però davant totes, mantinguem la iniciativa i la voluntat de millorar. Que els problemes no ens paralitzin, sinó que ens ajudin a créixer.
|
4) Mireu més enllà
No perdeu de vista l’horitzó, potser no hi arribareu, però ben segur que us servirà per continuar caminant. Estigueu preparades i reviseu el que feu. I recordeu que sempre que podeu canviar
| 4) Mirem més enllà
La urgència del dia a dia ens pot fer perdre de vista allò que ens mou. Recuperem el sentit del que fem. Educar no és només ensenyar continguts: és acompanyar processos vitals. I en aquest camí, tenim marge per revisar, millorar i —si cal— canviar. |
5) Les coses no sempre surten com volem Malgrat que no els desitgem, poden arribar mals moments. I llavors hi ha tres coses que sempre són molt útils en aquests moments de dificultat: la preparació, la calma i tenir una visió optimista dels esdeveniments. Fins a tres vegades hem parlat de preparació o d'estar preparats, és el que fem en els centres educatius, però acompanyada de moltes altres coses.
| 5) Les coses no sempre surten com voldríem Hi ha moments d’esgotament, de frustració, d’incertesa. Però també sabem que la preparació, la calma i una mirada optimista ens sostenen. La preparació no és només saber molt; és saber per què fem el que fem i fer-ho amb sentit.
|
6) Treballeu en equip
Us ajudarà a prendre decisions, a centrar l’atenció en el moment actual, a no jutjar ni avaluar quan no sigui el moment. En definitiva, us ajudarà a allò que, creiem, hem de recordar sempre: No hem de treballar més, hem de treballar millor
| 6) Treballem en equip El nostre millor recurs som nosaltres. Compartir dubtes, idees, materials o una estona de conversa al passadís, és com construïm una manera de fer escola que va més enllà de les hores lectives. Treballar en equip no és dividir tasques, és multiplicar capacitats
En resum: no es tracta de treballar més, sinó de treballar millor, i fer-ho plegats |
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada