Sobre connectar Matemàtiques i Ciència #STEM

Com connectem les Matemàtiques i la Ciència #STEM

La Matemàtica, com a Ciència que és, parteix del que és concret, amb la idea d’extreure’n idees generals que ens condueixin cap a l’abstracció.
#Repte: concreció i abstracció no s’han de considerar mai de manera aïllada, especialment si volem afavorir la recerca.

El punt de partida de la Ciència és l’observació: saber veure, percebre, notar o remarcar.

Inicialment, aquesta observació és qualitativa.
#Repte: evitar que la ciència esdevingui una simple "lliçó de descripció qualitativa de les coses". Hem d’anar més enllà, cap a una segona fase que ens permeti transitar d’un mètode qualitatiu cap al mètode quantitatiu.

Un possible camí: 4 fases

1️⃣ Observar i classificar

Cal fer visibles les dificultats, els diferents criteris de classificació, els errors, les diverses maneres de fer-ho. Un dels objectius és organitzar les idees, tot i que en aquesta fase encara estem en un pla qualitatiu. Classificar ens ajuda a posar ordre i començar a pensar.
Aquest procés és compartit.

2️⃣ Augmentar la precisió: mesurar

Per avançar ens calen dues coses: les Matemàtiques, per calcular, comparar i trobar relacions, i una actitud i mirada matemàtica, per buscar patrons i regularitats, per buscar models matemàtics..
Amb el mètode quantitatiu podem descobrir relacions, proporcions i harmonies, tant en la natura com en altres camps com l’art.

🔗 L'home de Vitruvi com a exemple, que representa les proporcions del cos humà.

Ara sabem observar millor.

3️⃣ Formulació d’hipòtesis i experimentació

La mesura per si sola no és suficient. Cal:

  • Plantejar preguntes

  • Formular hipòtesis.

  • Establir deduccions.

  • Comprovar-les mitjançant experiments on posem a prova les explicacions que tenim.

Els experiments permeten dinamitzar les fórmules i models, veure’n l’evolució i avaluar la seva validesa.

4️⃣ Connectar àmbits desiguals

Aquest és un dels moments més interessants, unir idees de disciplines diferents. A més, és una activitat amb un alt grau d’abstracció. Descartes ho va fer enllaçant l’Àlgebra i la Geometria. Però també es pot fer en:

  • Funcions i Cinemàtica

  • Funcions i Desintegració

  • Proporcionalitat i la mida dels éssers

  • Altres connexions interdisciplinàries

Els dos ensenyaments, Matemàtiques i Ciència, han d’anar lligats.


Per acabar, una reflexió

Situar, experimentar, formular preguntes, elaborar conjectures, comprovar-les, generalitzar.

Com deia Edmund Husserl

"L’experiència per ella mateixa no és ciència; està limitada per prejudicis i punts de vista."
Edmund Husserl

Experiments, Dades, Tècniques, Processos, Mètodes, Habilitats, Models, Nou coneixement, Aplicació, Respostes teòriques i reals…

Tot ha d’acompanyar el procés científic i educatiu: .Experiments, Dades, Tècniques, Processos, Mètodes, Habilitats, Models, Nou coneixement, Aplicació, Respostes teòriques i reals…

Referències

  • Castelnuovo, E. Didáctica de la Matemática Moderna

  • Villani, C. Les Mathématiques sont la poésie des sciences



Comentaris