Com connectem les Matemàtiques i la Ciència #STEM
La Matemàtica, com a Ciència que és, parteix del que és concret, amb la idea d’extreure’n idees generals que ens condueixin cap a l’abstracció.
#Repte: concreció i abstracció no s’han de considerar mai de manera aïllada, especialment si volem afavorir la recerca.
El punt de partida de la Ciència és l’observació: saber veure, percebre, notar o remarcar.
Inicialment, aquesta observació és qualitativa.
#Repte: evitar que la ciència esdevingui una simple "lliçó de descripció qualitativa de les coses". Hem d’anar més enllà, cap a una segona fase que ens permeti transitar d’un mètode qualitatiu cap al mètode quantitatiu.
Un possible camí: 4 fases
1️⃣ Observar i classificar
Cal fer visibles les dificultats, els diferents criteris de classificació, els errors, les diverses maneres de fer-ho. Un dels objectius és organitzar les idees, tot i que en aquesta fase encara estem en un pla qualitatiu. Classificar ens ajuda a posar ordre i començar a pensar.
Aquest procés és compartit.
2️⃣ Augmentar la precisió: mesurar
Per avançar ens calen dues coses: les Matemàtiques, per calcular, comparar i trobar relacions, i una actitud i mirada matemàtica, per buscar patrons i regularitats, per buscar models matemàtics..
Amb el mètode quantitatiu podem descobrir relacions, proporcions i harmonies, tant en la natura com en altres camps com l’art.
🔗 L'home de Vitruvi com a exemple, que representa les proporcions del cos humà.
Ara sabem observar millor.
3️⃣ Formulació d’hipòtesis i experimentació
La mesura per si sola no és suficient. Cal:
Plantejar preguntes
Formular hipòtesis.
Establir deduccions.
Comprovar-les mitjançant experiments on posem a prova les explicacions que tenim.
Els experiments permeten dinamitzar les fórmules i models, veure’n l’evolució i avaluar la seva validesa.
4️⃣ Connectar àmbits desiguals
Aquest és un dels moments més interessants, unir idees de disciplines diferents. A més, és una activitat amb un alt grau d’abstracció. Descartes ho va fer enllaçant l’Àlgebra i la Geometria. Però també es pot fer en:
Funcions i Cinemàtica
Funcions i Desintegració
Proporcionalitat i la mida dels éssers
Altres connexions interdisciplinàries
Els dos ensenyaments, Matemàtiques i Ciència, han d’anar lligats.
Per acabar, una reflexió
Situar, experimentar, formular preguntes, elaborar conjectures, comprovar-les, generalitzar.
Com deia Edmund Husserl
"L’experiència per ella mateixa no és ciència; està limitada per prejudicis i punts de vista."
Edmund Husserl
Edmund Husserl
Experiments, Dades, Tècniques, Processos, Mètodes, Habilitats, Models, Nou coneixement, Aplicació, Respostes teòriques i reals…
Tot ha d’acompanyar el procés científic i educatiu: .Experiments, Dades, Tècniques, Processos, Mètodes, Habilitats, Models, Nou coneixement, Aplicació, Respostes teòriques i reals…
Referències
Castelnuovo, E. Didáctica de la Matemática Moderna
Villani, C. Les Mathématiques sont la poésie des sciences
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada