Són les matemàtiques de l'ESO bàsiques i poc profundes?

Sovint es diu que les matemàtiques de l'ESO són bàsiques i poc profundes. Però, ho són realment? En aquest article, explorarem com un material aparentment senzill, el geoplà, pot esdevenir una eina rica per desenvolupar processos i sabers matemàtics de gran profunditat.

1. El geoplà com a catalitzador

El geoplà és un material didàctic ideat per Caleb Gattegno, matemàtic egipci. Se'n poden trobar de diversos tipus:

  • Ortogonal

  • Isomètric

  • Circular


Existeixen recursos digitals com els de The Maths Learning Center o NRich, que permeten treballar-hi en entorns virtuals. Però més enllà del material, ens interessa què poden fer-hi els estudiants per desenvolupar la seva capacitat matemàtica. Per fer-ho, han de:

  1. Observar i manipular (experimentar)

  2. Relacionar (comparar)

  3. Construir (crear i avaluar)

2. Exploracions en un geoplà 3x3

Podem construir polígons de 3 a 7 costats. Ens plantegem preguntes com:

  • Quants polígons diferents de cada tipus podem construir?

  • Quan dos polígons de tres costats són diferents?

  • Quins criteris fem servir per classificar-los?

També:

  • És possible construir un polígon de 8 o més costats en un geoplà 3x3?

  • Quin és el nombre màxim de costats?

  • Podem generalitzar-ho a un geoplà nxn?

Quin és el nombre màxim de costats que pot tenir un polígon en aquest geoplà?

Què hem fet que ens dona les idees necessàries per poder-ho afirmar? 

Per exemple, hem observat alguna pauta?


3. Modelització matemàtica a l'aula

Treballar la modelització amb l’alumnat és fonamental, i cal fer-ho com més aviat millor. El procés inclou:

  1. Formular preguntes sobre situacions

  2. Recollir, analitzar i interpretar dades

  3. Generar un model (gràfics, equacions o ambdós)

Aquest model permet fer previsions i validar-les. Un exemple pot ser l'activitat de NRICH: What's the problem?, on es desenvolupen habilitats com seleccionar, analitzar, raonar, representar o crear relacionada amb aquesta activitat. En aquest tipus d'activitat es desenvolupen diverses capacitats:

Buscar, seleccionar, reconèixer, analitzar, planificar, utilitzar, contrastar, traduir, generar, representar, provar, raonar, gestionar, avaluar i crear.


4. Perímetres, àrees i el Teorema de Pick

Amb un geoplà 5x5:

  • Dibuixem polígons amb un perímetre fix (ex. 12 unitats). Podem fer triangles?

  • Cerquem tots els polígons amb àrea 2

A partir d'aquí, introduïm el Teorema de Pick, que relaciona l'àrea d'un polígon amb:

  • El nombre de punts a la vora (b)

  • El nombre de punts a l’interior (i)

Formulem, generalitzem i comprovem empíricament la relació:

A=i+b/21

Això ens permet també vincular-lo amb el Teorema de Pitàgores: quants triangles rectangles podem construir? Amb quines relacions?

5. Més enllà del geoplà ortogonal

a) Geoplà isomètric



Com podeu veure a la imatge, l'autor d'aquest geoplà utilitzant el geogebra @acgeogebra és l'enyorat Pep Bujosa.

b) Geoplà circular

De quantes maneres diferents podem unir els 6 punts? Quins continguts matemàtics descobrim en aquesta activitat?
  • Unir punts amb rectes sense aixecar el llapis, una sola vegada.

  • Quins patrons apareixen?

  • Es poden vincular amb aritmètica modular i polígons estrellats

  • Com s'obtenen els dissenys d’envoltants? Què passa si unim el punt nn amb 2n2n, 3n3n...?

6. I, al final, què direm?

Encara pensem que les matemàtiques de l'ESO són bàsiques i poc profundes?

Hem treballat:

  • Processos matemàtics: resolució de problemes, raonament i prova, representació, comunicació i hem fet connexions

  • Sabers diversos: sentit numèric, mesura, geometria, àlgebra i modelització.

I ho hem fet amb calma, investigant, formulant conjectures, generalitzant.

Si reduïm les matemàtiques a resoldre equacions amb una fórmula o calcular volums amb dades donades, estem traient-los la seva veritable riquesa. A l’educació matemàtica cal aprofundir-hi.

Treballar amb eines com el geoplà ens ho permet. I molt més.


Aquest article forma part d’una reflexió sobre les possibilitats reals del currículum de matemàtiques a l’ESO. No és que les matemàtiques siguin poc profundes. És que cal saber com treballar-les.

Comentaris