Maneres d'entendre l'avaluació i les implicacions que comporta

Hi ha dues maneres d'entendre l'avaluació: una la veu com un mecanisme de control, fiscalització i càstig.; l'altra, com una eina que permet obtenir informació útil que orienta la millora i ajuda a prendre decisions.

I cadascuna té implicacions diverses en àmbit educatiu.

1. L’avaluació com a fiscalització, control i càstig

🔹 Implicacions principals:

  • Clima de por o tensió: Els alumnes poden sentir-se vigilats i jutjats constantment, cosa que pot generar ansietat i bloquejos.

  • Orientació al resultat final: L’objectiu esdevé obtenir una bona nota, més que aprendre realment.

  • Manca d’autonomia: Es redueix la iniciativa de l’alumnat, que espera indicacions clares per evitar errors.

  • Comparació i classificació: Es fomenta la competència entre alumnes i es consoliden etiquetes ("bo", "dolent", "llest", "fluix").

  • Poca relació amb l’aprenentatge real: L’avaluació pot quedar desconnectada dels processos que duen a comprendre i millorar.

2. L’avaluació com a eina d’informació i millora

🔹 Implicacions principals:

  • Acompanyament en el procés: L’alumne rep informació útil per saber què fa bé i què pot millorar.

  • Impuls a l’aprenentatge autònom: S’afavoreix que els estudiants esdevinguin més conscients del seu procés i prenguin decisions per avançar.

  • Retroalimentació significativa: Els comentaris qualitatius i les observacions orienten cap a la millora, no només cap al compliment.

  • Aprendre dels errors: Es veu l’error com una oportunitat de creixement, no com una falta a penalitzar.

  • Avaluació contínua i formativa: S’avalua durant el procés, no només al final, i sovint amb instruments més diversos i dialogats.



Una visió limita, penalitza i genera conformisme o resistència, i la segona amplia possibilitats, fomenta la responsabilitat i transforma l'aprenentatge.
Segons la meva opinió ens hem de decantar per la segona.

Comentaris