En un context educatiu que cada cop demana més situacions significatives, autonomia, connexions entre sabers i ús real de les matemàtiques, sovint ens preguntem: com podem dissenyar activitats que realment desenvolupin competències i no només facin aplicar receptes apreses?
La imatge mostra una estructura del treball científic que és clau que els estudiants entenguin i apliquen a les situacions problemàtiques o reptes que vagin trobant en el seu viatge acadèmic i vital. Es tracta de desenvolupar una manera científica de treballar a l'aula per part dels estudiants.
Estructura d’una activitat competencial d’investigació matemàtica
Parlem una mica més de cada apartat
1. Situa la tascaComença amb un context significatiu i proper. Ha de connectar amb el món real, amb una curiositat o un repte que generi ganes d’investigar.
Ex.: "Una botiga t’ofereix un descompte del 30%, però has de pagar un 21% d’IVA. En quin ordre t'aniria millor pagar-ho?"
Abans d’anar de dret a la resolució, cal experimentar. Provar valors, observar, tocar el problema amb les mans o amb la ment. D’aquí neixen preguntes potents.
Animem l’alumnat a arriscar-se a pensar. Conjectures, intuïcions, idees a verificar. És aquí on entra el pensament matemàtic viu, no el ja resolt.
Per comprovar hipòtesis, es dissenyen nous casos, càlculs, representacions, simulacions… Es pot fer servir des de paper quadriculat fins a eines digitals.
Les conclusions no són vàlides només perquè “semblen bones”. Cal convèncer, argumentar, raonar. Amb paraules, càlculs, gràfics o models.
És el moment de fer el pas del cas concret a una idea més abstracta o general. Quina llei hi ha al darrere? Es pot expressar amb una fórmula? Amb quin tipus d’estructura matemàtica es relaciona?
Posa a prova el model en nous casos. Funciona igualment? Comprova les teves prediccions i refina el model si cal.
Tanca amb metacognició. Què hem après? Què hem descobert sobre la nostra manera de pensar, col·laborar o expressar-nos?
Competències específiques que es poden treballar [especificar segons nivell i àmbit]
Criteris d’avaluació orientatius [indicadors observables]
Propostes d'adaptació de la tasca: [versions més senzilles o complexes]
Altres possibilitats
Aquesta estructura pot servir-te com a llista de control quan prepares una activitat, o com a graella per revisar si una proposta ja creada pot esdevenir més rica, oberta o investigable. També pots adaptar-la perquè l’alumnat pugui fer el seguiment del seu procés, o incorporar-hi rúbriques i criteris d’avaluació competencials.
Si et decideixes a utilitzar-la, m’encantaria saber com t’ha funcionat o en quins punts l’has adaptat.
Perquè fer matemàtiques no és només resoldre exercicis, sinó construir coneixement, pensar amb criteri i gaudir del descobriment.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada