La investigació hauria de tenir un paper central en l’aprenentatge de les matemàtiques. No es tracta només de resoldre exercicis, sinó de viure el procés matemàtic com una exploració: buscar patrons, provar idees, reformular-les i trobar camins diversos que poden portar a solucions diferents.
Perquè això sigui possible, cal repensar el rol del docent i la manera com organitzem l’aula.
L’actitud del docent
-
Aprendre juntament amb l’alumnat, mostrant curiositat i acceptant que no sempre tenim totes les respostes.
-
Veure l’error com a part natural del procés, també per part nostra.
-
Fomentar la presa de decisions, deixant que els estudiants escullin com procedir.
-
Estimular la discussió, la col·laboració i la presa de riscos.
L’organització de l’aula
-
Materials accessibles i autonomia per utilitzar-los.
-
Espais flexibles que facilitin el moviment i el treball cooperatiu.
-
Rutines clares per anotar, recollir i organitzar resultats.
-
Temps i espai per a la discussió planificada.
Estratègies i procediments
Els estudiants necessiten eines concretes per investigar: buscar patrons, comprovar idees, usar representacions, simplificar problemes, pensar en veu alta i comunicar amb claredat. També han d’aprendre a registrar resultats, considerar tots els factors i visualitzar possibles solucions.
📌 Investigar a l’aula de matemàtiques no és un luxe, sinó una necessitat per formar pensament crític i creatiu. Requereix temps, espais i sobretot un canvi de mirada docent: passar de guiar cada pas a crear les condicions perquè els estudiants avancin amb autonomia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada