Investigar a l’aula: una altra manera de viure i aprendre les matemàtiques

La investigació hauria de tenir un paper central en l’aprenentatge de les matemàtiques. No es tracta només de resoldre exercicis, sinó de viure el procés matemàtic com una exploració: buscar patrons, provar idees, reformular-les i trobar camins diversos que poden portar a solucions diferents.

Perquè això sigui possible, cal repensar el rol del docent i la manera com organitzem l’aula.

L’actitud del docent

  • Aprendre juntament amb l’alumnat, mostrant curiositat i acceptant que no sempre tenim totes les respostes.

  • Veure l’error com a part natural del procés, també per part nostra.

  • Fomentar la presa de decisions, deixant que els estudiants escullin com procedir.

  • Estimular la discussió, la col·laboració i la presa de riscos.

L’organització de l’aula

  • Materials accessibles i autonomia per utilitzar-los.

  • Espais flexibles que facilitin el moviment i el treball cooperatiu.

  • Rutines clares per anotar, recollir i organitzar resultats.

  • Temps i espai per a la discussió planificada.

Estratègies i procediments

Els estudiants necessiten eines concretes per investigar: buscar patrons, comprovar idees, usar representacions, simplificar problemes, pensar en veu alta i comunicar amb claredat. També han d’aprendre a registrar resultats, considerar tots els factors i visualitzar possibles solucions.

📌 Investigar a l’aula de matemàtiques no és un luxe, sinó una necessitat per formar pensament crític i creatiu. Requereix temps, espais i sobretot un canvi de mirada docent: passar de guiar cada pas a crear les condicions perquè els estudiants avancin amb autonomia.

Comentaris