Després de llegir Marylin Burns, veure les coses que proposen CREAMAT, PuntMat i altres, NRICH per exemple, presento algunes idees al voltant d'ensenyar i aprendre matemàtiques a partir d'activitats.
L’èxit es fonamenta en la comprensió
Exemples:
Com ensenyem les taules de multiplicar?
Taula del 13
13x1 = 13
13x10= 130
13x2 = és el doble de 13 26
13x4= és el doble de 26 52
13X8= és el doble de 52 104
13x3= 3 és 1 + 2 doncs 13 + 26 39
13x5= la meitat de 130 o 52 + 13 o 26 + 39 o 65
13x6 el doble de 39 78 o 65 + 13
13x9 = 130-13 o 104 + 26
Ara cal que ens preguntem: Què hem estat fent? Quines idees matemàtiques hi ha implicades?
Un altre exemple: Equacions de 2n grau. Comprensió d’un model
Cal començar per allò que té sentit pel docent i també pels estudiants: Aprenentatge significatiu
Els estudiants han d’explicar els seus raonaments
La classe de matemàtiques és un espai per parlar
També ha d’haver-hi espais i moments per escriure. I espais i moments per utilitzar la tecnologia com a eina per comunicar: presentacions, vídeos…
Tana Serra: La conversa a classe de Matemàtiques
Treballs de llicències d'estudis sobre Matemàtiques, inclòs el de Tana Serra
Presentem les matemàtiques en context
Tipus de contextos:
Acadèmics: Activitat de Carlos Giménez amb Geogebra
Propers:
Socialment importants:
VIDEOMAT2017 - Quants cotxes es necessiten per col·lapsar Tarragona? Lúdic: Joc del SENET
Històric. Sistema de numeració Egipci
Exemples: Joc del Senet, Sistema de numeració a l’antic Egipte
Treballem amb materials
Els materials físics ajuden els estudiants, de qualsevol nivell educatiu, a crear-se models. Aquest són bàsics per comprendre el món que els envolta. No són fixes, van evolucionant amb el temps i amb el coneixement.
Els jocs són especialment importants atès que connecten el treball mental, pensament abstracte, amb l’aplicació física immediata.
Fotografies de materials: Senet, Tangram, Reglets, Pattern Blocks, jocs
Deixem que els estudiants donin forma al currículum.
No fos cas que sigui el currículum el que doni forma als estudiants
Més que cobrir els temes els hem de descobrir. Cal tenir un punt de partida irrenunciable, els continguts clau de cada àmbit.
Continguts clau de Matemàtiques en color verd
Primària i Secundària Aquesta descomposició la vaig fer el currículum de 2015, però en algunes coses encara és aprofitable.
Per integrar el coneixement cal tenir-lo, cal haver-lo adquirit, no n’hi ha prou amb dir que ja trobaran la informació a internet. Hem de perdre la por d'introduir noves idees matemàtiques, i a connectar-les amb les d'altres àmbits.
Exemples d’anar més enllà:
- Geometria del taxi,
- Fractals,
- Teoria de jocs,
- Teoria de grafs,
Les bones activitats satisfan les necessitats de tots els estudiants
També l’error, el nostre i el dels companys, en forma part i ajuda a avançar, però cal saber detectar-lo atès que no tots els errors són iguals. Exemple:
1) 3·4 + 2 = 15
2) 2 + 3·4 = 20
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada