Petites investigacions (1): Els gelats

 Investigació 1.

Document de treball pels estudiants: Els gelats
Adaptació d’una activitat de “Investigando las Matemáticas” Fisher/Vince

Aquesta activitat està dissenyada per treballar competències matemàtiques a través d'un context proper i motivador: els gelats. Els estudiants exploraran conceptes com la combinatòria, la probabilitat, el càlcul aritmètic i la resolució de problemes, tot prenent decisions i utilitzant estratègies diverses.

Descripció de l'activitat:

Els estudiants han de resoldre una sèrie de problemes relacionats amb gelats de tres boles, amb tres sabors disponibles: vainilla, maduixa i xocolata. L'activitat s'estructura en sis apartats principals, que es poden adaptar segons el nivell dels estudiants:

  1. Apartat a): Comparar el nombre de gelats d'un sol gust amb els de tres gustos.
  2. Apartat b): Calcular el nombre total de gelats diferents que es poden fer.
  3. Apartat c): Dibuixar un diagrama de combinacions i calcular probabilitats.
  4. Apartat d): Comparar preus i avaluar afirmacions sobre els gelats.
  5. Apartat e): Determinar de quantes maneres es poden gastar 5 € en gelats.
  6. Apartat f): Ampliar l'activitat a gelats de 4 boles i afegir un nou sabor.
  7. Autoavaluació
L'activitat s'acompanya amb una guia didàctica que inclou:
  1. Objectius de l'activitat, Tipus de tasques
  2. Sabers implicats
  3. Descripció de l'activitat
  4. Eines i estratègies que poden utilitzar els estudiants
  5. Competències específiques de Matemàtiques que es treballen
  6. Suggeriments per a la implementació
  7. Propostes de rúbrica d’avaluació, una més clàssica i una de mínima
Mostro la rúbrica mínima:

Criteri

Preocupacions 😟

(Per sota del que cal)

Alegries 😊

(Com a mínim el que cal)

Resolució i precisió en els càlculs

Els resultats presenten errors importants, falta justificació o hi ha respostes incompletes.

Els càlculs són correctes o tenen errors menors, i les respostes estan justificades adequadament.

Organització i representació de la informació

La informació no està estructurada clarament, hi ha confusió en taules o diagrames, o falten representacions.

La informació està ben organitzada, amb taules o diagrames clars que ajuden a entendre el problema.

Justificació i argumentació dels raonaments

No es justifiquen les respostes o les justificacions són febles i poc fonamentades.

Les respostes estan justificades amb explicacions raonades i coherents.

Reflexió i autoavaluació

L’autoavaluació és poc reflexiva, sense identificació d’estratègies o àrees de millora.

L’autoavaluació mostra consciència del procés d’aprenentatge i identifica estratègies de millora.

Comunicació i presentació

L’estructura és confusa, la terminologia matemàtica és inadequada o hi ha dificultats en la claredat.

La informació està ben estructurada, amb un ús adequat de la terminologia matemàtica i una comunicació clara.


Accés als dos documents:
Versiones en castellano: Estudiantes y docentes

Comentaris