Hi ha una idea fonamental que sovint oblidem a l’aula: com més complex és un concepte matemàtic, més temps i dedicació cal per comprendre’l realment. Això, que pot semblar una obvietat, entra en conflicte amb l’estructura del currículum, el ritme dels cursos i la pressió per “avançar temari”.
Però si volem que els nostres alumnes entenguin les matemàtiques com una eina per pensar millor, cal fer una pausa i tornar a les preguntes essencials. Què vol dir comprendre els nombres i les operacions?
Fer bones preguntes per construir significat
El bloc de “Nombres i operacions” és sovint un territori mecànic. Els alumnes aprenen a sumar, restar, multiplicar i dividir, però… què entenen realment del que estan fent? Què sabran fer amb aquests coneixements fora d’una "fitxa"?
Aquí tens algunes preguntes que poden ajudar a orientar l’aprenentatge i donar-li sentit:
Quina informació transmeten els nombres?
Com afecta la posició d’un dígit en un nombre al seu valor?
De quina manera es poden agrupar els elements d’un conjunt?
Quines preguntes es poden respondre amb la suma o la divisió?
Com es relacionen les quatre operacions entre si?
Quines estratègies tenim per fer una estimació raonable?
Quines eines de càlcul són més útils segons la situació?
Quin tipus de problemes podem respondre amb cada operació?
Aquest tipus de preguntes ajuden a anar més enllà de la tècnica. Ens obren la porta a una comprensió més profunda, a connexions amb altres idees i, sobretot, a la capacitat de transferir el coneixement a situacions reals.
Estratègies per fer-ho possible
Perquè els alumnes puguin respondre aquestes preguntes, cal crear escenaris d’aprenentatge rics i donar-los temps per explorar, equivocar-se i construir sentit. Algunes propostes clau:
Treballar els conceptes amb materials concrets i aplicacions pràctiques. Quan poden tocar, moure, representar i veure els nombres en acció, els fan seus.
Crear activitats en què calgui comptar, agrupar, estimar i comparar. No com a exercicis aïllats, sinó dins de projectes o problemes contextualitzats. Recordant sempre que el concepte de context és molt més extens que el normalment es transmet.
Explorar les propietats dels nombres anant més enllà de la repetició i entrant en la pràctica productiva: buscar patrons, formular conjectures, representar idees de maneres diverses.
Integrar les operacions entre si, no com compartiments estancs sinó com eines que es relacionen i que es poden aplicar en múltiples contextos.
Afavorir el treball cooperatiu i les discussions. Quan expliquen el que pensen, quan contrasten idees, construeixen comprensió.
Fer servir recursos tecnològics que permetin representar, experimentar, jugar i visualitzar els conceptes des d’altres angles.
Fer revisions periòdiques i establir plans de millora. Entendre què sap fer cada alumne, i ajudar-lo a avançar des d’allà on és.
Comprendre abans que repetir
Les matemàtiques són una manera de mirar el món. Quan els alumnes entenen com funcionen els nombres, què vol dir dividir o per què cal estimar, guanyen eines per pensar millor. No es tracta només d’aprendre a fer comptes, sinó d’entendre els fonaments que sostenen aquestes operacions.
I per això cal temps. Cal fer bones preguntes. Cal crear espais on puguin experimentar, parlar i equivocar-se. I cal que, com a docents, ens preguntem també nosaltres: quina mena de comprensió vull que construeixin els meus alumnes?
Quan entenem que aprendre matemàtiques no és només dominar tècniques, sinó comprendre idees i fer-les servir per prendre decisions i resoldre situacions, deixem de parlar d’una assignatura i comencem a parlar d’un llenguatge per entendre el món.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada