- Els materials no ensenyen: ensenya la intencionalitat docent
- Materials per pensar: diversitat, exploració i comprensió profunda
- De tocar a simular: el paper complementari dels materials analògics i digitals
- Condicions perquè els materials funcionin: formació i col·laboració docent
1. Els materials no ensenyen: ensenya la intencionalitat docent
Cap material té valor didàctic per ell mateix, per tant, cal trencar la idea que col·locar materials a l’aula ja és innovar. Els materials sempre són instruments, mai finalitats.
Un material per si sol no aporta massa cosa, cal la mirada del docent per convertir-lo en un recurs útil. I això és útil per qualsevol mena de material, sigui analògic o digital.
Primer cal saber les idees Matemàtiques que volem treballar, competències o continguts (sentits), i després valorar i decidir els materials que ens ajudaran millor a assolir l’objectiu. La planificació és fonamental per integrar-les de manera coherent.
2. Materials per pensar: diversitat, exploració i comprensió profunda
Els materials permeten accedir al pensament matemàtic des de múltiples camins, per això cal que estiguin ben integrats per ser potents. No els hem d’utilitzar per motivar, tot i que poden ser útils per això, sinó per explorar, relacionar, representar i reflexionar.
Són una eina cognitiva, no decorativa.
No tots els estudiants aprenen de la mateixa manera ni al mateix ritme. Els materials permeten, a partir dels diferents nivells de complexitat que posen en joc, dur a terme activitats d’exploració, de comprensió, d’interrelació o de reflexió.
Els materials manipulatius poden ser especialment útils per a visualitzar conceptes abstractes i fer-los més accessibles a tots els estudiants. Abans d'imaginar cal tocar!
https://docs.google.com/document/d/1NIhRVRzlq8s8b0KUXqPPnQXY0iBrukbDeaxqMGZzIL0/edit?usp=sharing
La interactivitat dels materials ofereix oportunitats úniques per fomentar una comprensió profunda de les idees matemàtiques que estem treballant. Poden oferir, els analògics i els digitals, realimentació immediata.
3. De tocar a simular: el paper complementari dels materials analògics i digitals
No tots els materials juguen el mateix paper n’hi han d’entrar a l’hora. No és un contra l’altre, sinó quan i per a què. En cas contrari existeix el risc d’utilitzar-los de manera superficial.
Tot i que tots els materials són útils, crec que l’ordre per introduir-los a l’aula ha de ser primer els analògics i després, els digitals. Així crearem una base sòlida sobre la qual desenvolupar la comprensió de les idees matemàtiques.
https://lluismora.blogspot.com/2023/12/per-quins-motius-cal-aprendre.html
Els recursos digitals permeten desenvolupar, mitjançant la, pràcticament infinita, interactivitat i la possibilitat de fer simulacions, el que s'ha après amb els materials analògics. Permet fer diferents representacions i utilitzar models dinàmics per fomentar més comprensió.
4. Condicions perquè els materials funcionin: formació i col·laboració docent
El seu ús a l’aula té un component individual important, però ha de dependre fonamentalment del treball i les idees col·lectives. El sistema que envolta el docent és clau en aquest sentit.
Cal una formació continuada dels docents en l’ús de materials didàctics. Cal saber seleccionar els més adequats, adaptar-los a les idees Matemàtiques que treballarem i adaptar/modificar o crear activitats adequades a les necessitats específiques dels seus estudiants.
https://lluismora.blogspot.com/2025/01/sobre-la-formacio-docent.html
I estar al corrent de les novetats!
https://x.com/lluismora/status/1689679698224144384
No es pot deixar, en aquesta tasca ni en cap altra, als docents sols. Cal afavorir un ambient de col·laboració entre els docents, per compartir experiències, materials i estratègies d’ensenyament que hagin estat efectives. Què caldrà adaptar a cada situació en particular.
Epíleg / Addenda
I com a síntesi, els materials són una eina potent a l'aula de matemàtiques, però el seu potencial depèn en gran manera de la forma en què el docent els integra i utilitza en el procés d’ensenyament i aprenentatge. No tots els materials provoquen el mateix tipus d’activitat mental.
Amb una planificació adequada, una atenció a la diversitat d'aprenentatge i una formació contínua del professorat, els materials poden transformar-se en recursos que enriqueixin significativament l'experiència educativa dels estudiants sobre les Matemàtiques.
Un llibre de text és un material, però quina és la diferència entre ell i un geoplà, un tangram o els policubs?
El primer implica reproduir les situacions que hi apareixen, en canvi, els altres impliquen establir relacions i reflexionar sobre educació Matemàtica.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada